Den nye kampplads

Debat og Kommentar 26. mar 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
  • Ugens kommentar af Lasse Bolander, formand for Coop

Skrevet af: Redaktionen

Klimaet er en ny kampplads i verden, i dansk erhvervsliv – og også i dansk dagligvarehandel.

Det er positivt, for det er nødvendigt med en indsats, der involverer alle kræfter.

Men det er også positivt for vores branche. For det giver os en ekstra vigtig dimension, som gør vores hverdag endnu mere meningsfuld og gør vores branche mere attraktiv for unge.

For undersøgelse efter undersøgelse viser det: Den nye generation tiltrækkes af virksomheder med et ”purpose”, en mening og et mål, der går ud over at flytte varer fra A til B og optimere indtjeningen.

Og i vores branche kan vi – og gør allerede – en reel indsats for at reducere klimabelastningen.

Det kan få den afledte, men vigtige effekt, at vi bliver mere attraktiv som branche. Vi kan allerede nu se, at vi bliver det som virksomhed som følge af vores ansvarlighedsprofil. Mange konkrete indsatser er allerede i fuld gang i branchen: Fra indsatser for at reducere madspild til indsats for at minimere plasticforbrug.

Vi har selv tre helt aktuelle ret ambitiøse indsatser på klima- området: Sammen med kunderne at skabe 10 folkeskove forskellige steder i Danmark med et samlet areal svarende til Dyrehaven, nord for København. Formålet er at bidrage til mere biodiversitet, skabe rekreative områder for familierne, sikre drikkevandsbeskyttelse og realisere vores mål om at være klimapositiv i 2030.

At levere dagligvarer direkte til døren med el-biler. Det seneste år har som bekendt givet onlinehandel et gennembrud i vores branche, og det vil kun vokse. Hvis man vil være en ansvarlig aktør, vil det nok være naturligt at anvende el-biler og ikke andre mere klimabelastende køretøjer. Vi har netop fået de syv første biler og de 16 næste kommer i løbet af næste måned. Det langsigtede mål er, at alle varer fra os, vil blive leveret med el-biler.

Særlig stolt er vi også af Klimaknappen i Coop-appen, der er ret banebrydende for information, der kan ændre forbruget i en mere klimarigtig retning. Med denne funktion har kunderne fået et anvendeligt værktøj, hvor de med det samme kan se, hvor meget deres forbrug belaster klimaet. Og få tip til, hvilke varer de skal købe, hvis de vil belaste mindre. Over det meste af verden diskuterer man klimamærkningsordninger, men intet sted er der fundet en meningsfuld metode. Klimaknappen er vores bud, som har vakt international opsigt, bl.a. i Washington Post, og som nu over 330.000 danskere har taget i brug.

Med vores Klimaplan, klimaknap og Coop Folkeskove mener vi, at vi bringer ansvarlighedsarbejdet til et nyt niveau, hvor vi kan skabe reelle, mærkbare forbedringer for naturen for både nuværende og kommende generationer.

Vi er som sagt ikke længere de eneste i branchen, der er i gang. Så at sige alle vores konkurrenter og rigtig mange leverandører har aktiviteter i gang, og generelt på et seriøst niveau med aktiviteter, der gør en reel forskel for klimaet.

Det kan vi ikke alene tillade os over at være stolte over. Vi kan også glæde os over, at det kan gøre vores branche mere attraktiv at arbejde og gøre karriere i.

Opdateret 26. mar 2021