Debat: I krisetider køber vi tryghed

Debat og Kommentar 18. mar 2021 -
This describes the image
Foto: Everland
  • Julie Elander Pehrsson, brand-strateg, Everland 

Skrevet af: Redaktionen

De fleste af os vil nok helst ses som rationelle mennesker. At vi ikke bliver revet med af vores følelser, men handler fornuftigt og rationelt.

Det er bare sjældent tilfældet. Særligt i krisetider har følelserne godt fat i vores tanker og handlinger.

I usikre tider søger vi det, vi kender: Når omgivelserne bliver usikre, skaber vi tryghed og forudsigelighed gennem dét, vi lægger i indkøbskurven og putter i munden.

Et friskt studie fra Harvard Business Review viser, at når vi som mennesker tænker på smitsomme sygdomme, forsøger vi at genvinde kontrollen ved at vælge brands, som vi kender og stoler på. Vi forsøger altså ubevidst at kontrollere kaos – også når vi står i supermarkedet.

Det er sandsynligvis vores ønske om kontrol, der lader Kraft Heinz slå produktionsrekorder her under pandemien, og gør, at vi i Danmark helst vil købe danske varer, som YouGov kunne rapportere tilbage i maj.

Det er nok også årsagen til, at Coca-Cola — trods talrige trendrapporter om et øget forbruger-fokus på sundhed - fortsat buldrer ud over hylderne.

Vi søger tilbage til det, vi kender og føler os trygge ved. Og det er “føle”, der er nøgleordet.

Selvom hjernen er med på de sunde, nye produkter, føler vi os ikke helt trygge ved og i kontrol med dem. Så vi danskere fyldte indkøbskurven med kødbøffer fremfor plantefars herunder pandemien.

For i stressede tider er der ganske enkelt ikke samme mentale overskud til at prøve nye, spændende og innovative produkter og brands af.

Hvad betyder det så for dig som virksomhed? Tal mere til følelserne end til rationalerne i din kommunikation, og lad dig inspirere mere af forbrugernes vaner end af trendrapporterne lige her og nu.

Men bare rolig: På den anden side af pandemien vil vi med sikkerhed se en ny risikovillighed hos forbrugerne, der med stor utålmodighed igen vil kaste sig over nye produkter og brands. 

Opdateret 18. mar 2021