Cirkulær logistik betaler sig også i detailhandlen

Debat og Kommentar 17. feb 2022 -
This describes the image
  • Debatindlæg af Torben Lund, landechef Chep Danmark

Skrevet af: Redaktionen

Anti-madspildsprojekter, plastik- genanvendelsesprojekter og indsamlingsprojekter på stof og tøj er blevet hverdag i detailhandlen – og er efterhånden blevet en decideret god forretning.

2022 bør være året, hvor også en bæredygtig, cirkulær logistik bliver hverdag. Det er godt for klimaet, samfundet og så betaler det sig også.

Matas tager emballage retur for at sikre genanvendelsen af plast.

H&M indsamler tøj til genbrug i samarbejde med kunderne.

Lidl leverer madaffald til biogasindustrien.

Salling tilbagetager elektronik, og Kvickly åbner snart sin første klimabutik.

Før tog man til genbrugsstationen – i dag kan man tage tilbage i butikken, man købte produktet i, og levere det der til genanvendelse – og måske endda købe et nyt produkt.

Cirklen sluttes (og en ny begyndes). Det giver god mening, og det betaler sig.

 

Bæredygtighed på lageret og langs hyldereolen

Der er nok af gode eksempler på den bæredygtig, cirkulære tankegang i detailhandlen. Og detailgiganterne har i den grad omfavnet den i forhold til deres produkter, da det giver mening.

Mening for klimaet, mening for samfundet og mening for forretningen ikke mindst. Det er naturligt, at man er startet der, hvor det kan ses af kunden og omverdenen – altså produkterne eller servicen.

For forbrugerne belønner jo øjensynligt bæredygtige brands. Men værdien på den tredobbelte bundlinje er mindst lige så stor i de dele af butikken eller detailhandlen, som man normalt ikke lægger mærke til - eller måske slet ikke kan se.

Der er utallige steder, hvor de cirkulære tanker i højere grad burde dominere – f.eks. på lageret, i europapallen eller langs hyldereolen, som normalt kun spacemanageren interesserer sig for.

Kort sagt, det bør altså ikke kun handle om selve varerne, men også om hvordan disse varer opbevares, transporteres og anbringes.

Der er nemlig stadig rigtigt meget unødigt logistisk spild, når først varerne er placeret på de rette hyldemeter.

 

Djævlen er i detaljen

Logistisk spild kan virke som en detalje i det enorme puslespil af bæredygtige tiltag, hvor primært værdikædeansvar, elektriske lastbiler, papiremballage og affaldssortering skal trække læsset for store dele af den grønne omstilling til bæredygtig drift i detailsektoren. Måske kan det derfor, for nogle, virke som overkill også at tænke cirkulært i forhold til detaljerne, som berører forsyningslogistikken.

Men djævlen er i detaljerne, som man siger, og det er ikke- uvæsentlige driftsmæssige besparelser og bæredygtige gevinster også. For cirkulær logistik handler nemlig ikke (kun) om værdikæden, sortering eller transportformen, det handler også om kvalitet, forbrug med fokus på levetid og ikke mindst valg af leverandør.

For hvor disse gevinster findes, ved virksomheder i forsyningskæden bedst – helt ned i detaljen.

 

Forsyningskæden sikrer den grønne bundlinje

Det er kort sagt i forsyningskæden, man kan få hjælp til at sikre, at ikke kun selve varerne genanvendes, men også at logistikken omkring varerne, f.eks. indpakningen, bidrager til den grønne omstilling af samfundet samt mere miljøvenlig og økonomisk bæredygtighed.

Det bedste, man derfor kan gøre, er at alliere sig med og lære fra partnere fra f.eks. emballagesektoren, leverandører til forsyningskæden samt fra virksomheder i tekstilbranchen. DS Smith deres Circular Design Principles- koncept i forhold til emballage, mens en lang række succesfulde tekstilforhandlere, som Ege Tæpper og Continued, længe har arbejdet med grundprincipperne for cirkulær økonomi: ’Use, Repair, Reuse, Refurbish, Recycle’.

Nu er det ikke sikkert, at disse eksempler lige passer til din forretning eller butik. Det er heller ikke budskabet. Budskabet er, at man ikke bør begrænse den cirkulære økonomi til varerne i butikken; den bør inkludere logistikken omkring varerne. For på samme måde som man kan tage tilbage til butikken og levere et produkt til genanvendelse, kan og bør man sikre, at opbevaringslogistikken føres tilbage i forsyningskæden.

Det giver god mening både for samfundet, klimaet og for forretningen. Og så betaler det sig…

Opdateret 17. feb 2022