Branchemedie gør det nemt at give sin støtte til butikkers elregning
-
Abonnenter på Dagligvarehandlen kan nu bestille gratis ”støttekits” i form af slikkepinde, hvor overskuddet kan tage toppen af elregningen
En lang række dagligvarebutikker i små samfund landet over er kommet i farezonen på grund af de astronomisk høje elpriser.
Folketingets såkaldte vinterpakke fra september rækker ikke til at afværge likviditetsproblemer som følge af tredoblede elregninger.
Den svære situation får nu købmænds og brugsuddeleres brancheblad Dagligvarehandlen til at give en håndsrækning i form af hjælp til selvhjælp.
Alle butikker med abonnement på Dagligvarehandlen kan kvit og frit bestille et ”støttekit”, hvor de sælger slikkepinde i fem forskellige farver med støttebeløb mellem 20 og 100 kr.
På den måde kan butikkernes egne kunder meget enkelt bidrage til at støtte lokalt, så deres butik får en tiltrængt hjælp til de tårnhøje energiregninger.
- De lokale dagligvareforretninger er ofte en livsnerve i de lokale samfund. Vi ved, at befolkningen nødig vil undvære dem. Vi kan ikke redde dem – men vores lille støtteaktion kan måske hjælpe en lille smule derude. Det gør vi med glæde og stolthed, siger Christian Skipper, som er adm. direktør i DH Media, der udgiver Dagligvarehandlen.
Støtteprojektet er kommet i stand med økonomisk hjælp fra Købmandsforeningen Danmark, hvis formand Kim Poulsen siger:
- Det er en ekstrem svær situation i øjeblikket. Denne kampagne kommer ikke til at redde butikker i lokalområderne; men det er en frisk, omend anderledes måde at sætte ekstra fokus på problemerne med de vanvittige energipriser. Den enkelte deltagende butik vil, udover en økonomisk gevinst, kunne mærke moralsk opbakning herfra og fra sit lokalområde – det bakker vi gerne op om fra Købmandsforeningens side.
Ophavsmanden til ideen er Christian Ritter, adm. direktør i Copenhagen Bike Show, som på LinkedIn foreslog at sælge støtte-slikkepinde til overpris, hvor overskuddet skulle gå til butikkens elregning.
Han fik ideen til støtte-slikkepindene, da han selv stod i kioskkøen i en lille sjællandsk dagligvarebutik og lige havde hørt om, hvordan elregningerne truer mange mindre butikker på eksistensen.
- Det ærgrede mig lidt, at det ikke var til at købe sådan en. Det var der sikkert mange, der ville gøre. Jeg ved i hvert fald, at jeg selv ville have gjort det, siger han.
Ifølge DH Medias direktør Christian Skipper bliver det nye støtteinitiativ ikke det sidste aktivistiske tiltag fra mediehusets side.
- DH Media og Dagligvarehandlen skal være en mere aktiv del af branchen – det glæder vi os til at blive i højere grad, siger han.
Sådan gør du for at modtage et støttekit:
Send en mail til DH Medias adm. direktør Christian Skipper, cs@dhmedia.dk, hvor du oplyser butikkens navn og adresse samt navn på kontaktperson.
Du vil så modtage et støttekit bestående af en kasse slikkepinde og tilhørende POS-materiale. Desuden en pressemeddelelse på mail om støtteprojektet, som du kan sende til dine lokale medier.