Børsnotering, ja tak

8. jun 2018 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Vi har passeret 1. juni, så kalenderforår er blevet til sommer - og samtidig er giganten Dansk Supermarked blevet til Salling Group.

For os med bopæl i Aarhus-området og for dem i Aalborg bliver det måske lige en kende sværere at vænne sig til det nye navn, fordi det i årevis har været synonymt med et af byens stormagasiner. Men her på bladet skal vi nu nok komme efter det.

Navneskiftet kommer helt sikkert ikke til at gå ubemærket hen. På søndag 9. juni skal 40.000 Salling-ansatte feste ved hovedkontoret i Årslev udenfor Aarhus, og de første tv-reklamer er gået over skærmen med for eksempel 'Bilka - en del af Salling Group' i halen.

Den første dag med nyt navn blev også markeret markant i erhvervsmediet Finans, hvor bestyrelsens to topfigurer, koncernens bestyrelsesformand Nils Smedegaard og ejerfondenes formand Jens Bjerg Sørensen, i sjældne interviews bl.a. legede med tanken om en delvis børsnotering af selskabet.

En børsnotering ligger dog ikke lige for, med mindre Salling-topfolkene har nogle store projektplaner liggende, som hverken vi eller andre udenfor virksomheden har hørt om endnu. I så fald ville det nok være uden for landets grænser.

Her på bladet ser vi imidlertid frem til den dag, hvor det sker, for børsnoterede virksomheder skal dele flere informationer med markedet, end vi har været vant til i en branche, hvor mest muligt bliver gemt væk.

Kolleger fra andre lande undrer sig, hver gang jeg skal forklare hvor svært tilgængelige selv ret banale oplysninger om markedets aktører er her i landet. Analysevirksomheden Nielsens periodiske tal for markedsandele kender mange i kæderne for eksempel, men de må ikke offentliggøres.

Man kan også se misundeligt til Sverige, hvor markedsdominerende ICA fremviser ret detaljerede salgstal hver eneste måned.

Men tilbage i en dansk virkelighed har ugers helt forrygende sommervejr tilsyneladende forlænget Coop Danmarks ophold på markedsledertronen i dagligvarehandelen i år, for heller ikke ved den seneste måling fra Nielsen, der dækker perioden frem til og med uge 20 - og dermed det meste af pinsen - var det nyomdøbte Salling Group gået forbi.

Tværtimod var afstanden mellem de to kombattanter vokset marginalt.

Når den første navneskifte-fejring er forbi i Salling Group, er der også derfor al mulig grund til at have fokus på, hvor godt det går for discount-markedsleder Netto med at dæmme op for hovedudfordreren Rema 1000s tilsyneladende ustoppelige fremgang.

Med en markedsandel, der nu nærmer sig 15 pct., er Rema slet ikke så langt efter Nettos førerposition, selv om Netto har langt flest butikker med 495 - og endnu flere på vej.

Rema har indtil videre "kun" 310 butikker, men øger antallet støt og roligt, samtidig med, at franchise-købmændene i mange af Remas butikker fortsat har held med at løfte omsætningen yderligere.

Netto-butikkerne har et gennemsnitssalg, der ligger under Remas, og det skal blive spændende at følge, hvor stor en effekt der er i kædens nye koncept, som bliver noget af det første og vigtigste med den relativt nye øverste Netto-direktør Michael Løves fingeraftryk på.

Den første 'Netto 3.0' er netop åbnet på Kongelundvej på Amager. Vi dækker åbningen og det nye koncept på dhblad.dk og endnu mere grundigt i næste uges trykte Dansk Handelsblad.

Opdateret 10. nov 2020