Bliver du kørt over af plastiktoget?
I februar meddelte det britiske kongehus, at det ville standse al brug af unødvendig engangsplast i husholdningen, f.eks. sugerør.
På nogenlunde samme tid sagde supermarkedskæden Iceland, at det nu skal være slut med plastikemballage i dens private labels.
Så meddelte kaffekæden Costa, at man fremover gratis kan fylde vand i sin medbragte flaske på deres caféer. Dermed vinker de farvel til en betydelig indtægt på flaskevand i miljøets navn.
I Amsterdam åbnede den økologiske supermarkedskæde EkoPlaza en popup-shop helt uden plastikemballage. Starbucks i UK lagde et gebyr på engangskopper. Det slipper man for at betale, hvis man tager sin egen kop med på caféen.
Og det var stadig kun februar.
I marts var det britisk Coop, der droppede engangsflasker af plastik, der ikke er fremstillet af mindst 50 procent genbrugsplast. Det skal forbrugerne lige vænne sig til, for flasker af genbrugsplast bliver ikke gennemsigtige.
I april begyndte Netto at teste pant på plastikposer på Fyn, og her i maj meddelte Føtex, at det skal være slut med at sælge engangsservice af plastik.
Det kræver ikke en doktorgrad i noget som helst at se, at plastik (eller manglen på samme) er ved at blive en konkurrenceparameter i dagligvarehandlen. Plastfri initiativer vil om kort tid være lige så almindelige som anti-madspild er i dagligvarehandlen i dag.
Og det er ikke den sidste bølge af nye forventninger, der kommer til at ramme detailhandlen og stille krav til konkurrenceevnen.
Men kan man forudse næste bølge?
Ja, det kan man. Og det er sund fornuft at gøre det. Omkostningerne ved at finde alternativer til plast bliver ikke mindre af, at det skal være klar i morgen.
Det kræver, at vi dropper tidligere tiders forestilling om, at de eneste konkurrenceparametre, der betyder noget er pris og kvalitet.
Hverken anti-madspild eller plastik-fornægtelsen har i udgangspunktet noget med pris og kvalitet at gøre. Kaffen hos Starbucks bliver hverken bedre eller billigere af, at jeg har min egen kop med.
Den moderne forbruger har en holdning til, hvad der er rigtigt og forkert. Og hun forventer at butikker og producenter deler de værdier – og sørger for at sætte handling bag ordene.
Derfor skal din strategi, dit koncept, dit sortiment, din produktudvikling, din markedsføring… ja, hvad som helst der har med forbrugeren at gøre… tage udgangspunkt i en solid forståelse af hendes værdier, og den retning de udvikler sig i.
Ellers bliver du kørt over af plastiktoget.