50 år med fokus på forbrugeren – og det forbliver uændret
Hvad enten leverandørforeningen hedder DLF – Dagligvareleverandørerne - eller MLDK – Mærkevareleverandørerne, så er én ting uændret:
Troen på, at det i sidste ende er forbrugeren, som afgør, om vi har succes eller ej, om vi har stagnation eller vækst.
Netop derfor har forventningen om ændring i forbrugeradfærd været afgørende for DLF's beslutning om en re-branding og re-positionering af foreningen således, at vi nu hedder Mærkevareleverandørerne – en forening med et udvidet scope på kanal og kategori.
Vi tror på, at en aldrende befolkning, et digitalt generationsindtog af nye forbrugere, øget e-handel på både dagligvarer og udvalgsvarer samt udbredelse af markedspladser er faktorer, der alle vil påvirke forbrugeradfærden.
Både hvad angår, hvad de køber, og hvordan de køber ind. Det er naturligvis vanskeligt både at forudsige de konkrete ændringer, men også med hvilken hastighed ændringer kommer til at ske.
Alt afhænger naturligvis af øjnene der ser, og hjernen der opfatter. Om forandringerne de næste 10 år bliver større end de foregående 50 år, ved jeg ikke.
Der synes at være en vis uro i markedet, der tyder på, at noget godt kunne ske. Så spørgsmålet er nok mere, hvad kommer der til at ske?
Vi har haft 10 år med nulvækst, og selvom om der er en vis optimisme at spore, så må vi konstatere, at væksten på fødevareområdet nu i højere grad sker uden for den traditionelle dagligvarehandel.
Vi troede, det handlede om billige discountvarer til lavere priser, men reelt var det noget andet, forbrugerne efterspurgte. Så når John Wagner i sidste uges udgave af Dansk Handelsblad opfordrer til, at vi sammen skal bage kagen større, så kan jeg kun give ham ret.
Problemet er vel reelt lige nu, at andre tager den kage fra os, vi har bagt. De formår ydermere at bage kagen større.
Måltidsløsninger, Food2Go og tilsvarende løsninger, er vel alle kendetegnet ved en højere værdi, end hvis Hr. og Fru. Danmark havde købt ind i vores fælles kanal – dagligvarehandlen - og lavet maden selv.
Forretningen flyder over i andre kanaler, hvor der skabes højere værdi. Vi tror på, at det er rettidig omhu, når vi i Mærkevareleverandørerne udvider vores kanal- og kategori-scope, så vores fokus og samarbejde dækker de kunder og kanaler, hvor mærkevaren møder forbrugerne, både online og offline – food, nearfood og nonfood.
Vi tror på, at afsætningskanaler i fremtiden flyder sammen. Handler man online, søger man som forbruger produkter og løsninger uden større fokus på kanal og format.
En del af denne adfærd flytter formentlig også over i offline-miljøet. Derfor må man som mærkevareleverandør fremadrettet sikre endnu større tilgængelighed til ens produkter – man skal ud i langt flere kanaler.
Skal de muligheder udnyttes succesfuldt, kræver det formentlig nye forretningsmodeller og nye Go2Market-strategier.
Samtidig vil man formentlig også se en dagligvarehandel, der kompenserer noget af det tabte ved at introducere nye forretningsområder.
Her må vi som mærkevareleverandører bidrage med forslag til, hvordan det tabte kan vindes tilbage.
Så kære detailhandel, mærkevareleverandørerne er mere klar end nogensinde til både, at slå nye brød op og i fællesskab at bage kagens større.