Willy’s er vækstkonge i Sverige

Dagrofa 25. sep 2019 -
This describes the image
Foto: Willy's

Ser man udviklingen på det svenske dagligvaremarked over lidt længere tid, ligner Axfoods lavpriskæde Willy’s en af de absolut største vindere.

Det gælder også i år, hvor kæden med 212 butikker i de første seks måneder af 2019 leverede en vækst på over 7 pct., hvoraf langt hovedparten - 6,4 pct. - kommer fra eksisterende butikker.

Til sammenligning viser de seneste tal fra brancheorganisationen Svensk Dagligvaruhandel en vækst i alle butikker på 2,3 pct. over de seneste 12 måneder.

Så er der ikke noget at sige til, at den relativt nye Axfood-topchef, Klas Balkow, var særdeles tilfreds, da han kunne præsentere koncernens halvårsrapport for et par måneder siden.

- Vores omsætningsvækst er en kvittering for, at vores forskellige madkoncepter befæster en allerede stærk position indenfor deres respektive segmenter. Willys og Axfood Snabbgross udmærker sig særligt positivt. Men den positive vækst findes også online, hvor vi voksede med hele 37 pct. Butiksnettet vokser og bliver opgraderet, lød det glade budskab fra Balkow i sommer.

100 mio. i en Willy’s-butik

Det svenske marked adskiller sig blandt andet fra det danske ved, at butikkerne set over en bred kam er større. mens discount, som vi kender det, ikke er slået an.

Tyske Lidl har først fået succes med sine store butikker i de senere år, mens danske Netto som bekendt lod sig slå hjem tidligere på året.

De nyeste butikker i Willy’s-formatet bliver bygget med et totalareal på 3500 kvm., og de over 200 butikker i kæden solgte for til sammen 14,3 mia. svenske kr. i første halvdel af 2019.

Det svarer til 10 mia. kr. - og på årsbasis til et salg per butik tæt på 100 mio. kr. Dermed står lavpriskæden Willy’s for to tredjedele af den samlede butiksomsætning i Axfood-koncernen.

Axfood har en dansk relation i Dagrofa, som svenskerne køber ind sammen med i indkøbsalliancen United Nordic - hvor Dagrofa-ejer NorgesGruppen er den tredje deltager.

Svensk inflation

Hvis de svenske væksttal fremstår som misundelsesværdige for en dansker, skal man lige huske på, at inflationen i nabolandet er højere end her.

På fødevarer var inflationen i august var nået op på 3,3 pct. - mod 2,2 pct. her i landet.

Ifølge helt friske tal fra brancheorganisationen Svensk Dagligvaruhandel slog den samlede butiksomsætning kun prisstigningerne marginalt - med en vækst på 3,4 pct, præcis den samme vækst som i markedsleder ICAs butikker.

Efter mange år med en vækst højere end markedets viser ICA i år visse svaghedstegn. Frem til og med august havde ICA ”kun” øget salget med 2,8 pct.

Opdateret 10. nov 2020