Vokseværk i Let-Køb

Dagrofa 8. jun 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Kasper Qvist Rasmussen har siden tiltrædelsen som kædeansvarlig i Let-Køb 1. februar og har i de sidste fire måneder besøgt 81 ud af kædens 116 butikker. Han kom senest fra en stilling i Dagrofa-koncernen som junior kategorichef. Foto: Dagrofa Foto: Dagrofa
  • Købmandskæden Let-Køb har øget butiksantallet med over 10 pct. alene i første halvår af 2021 – nu skal kæden fortsætte de gode takter

Det seneste halve år har langt fra været som vanligt i Dagrofas kæde af små selvstændige købmænd, Let-Køb. Kæden er siden årsskiftet kommet under ny kædedirektør, Esben Keller, og butiksantallet er i første halvår af 2021 øget med hele 14 nye butikker til i alt 116.

Ekspansionen er dog ikke slut, fortæller kædeansvarlig, Kasper Qvist Rasmussen, der også er ny i rollen.
På det årlige købmandsmøde vil han sammen med Esben Keller præsentere kædens selvstændige købmænd for tre initiativer, der skal sætte yderligere skub i kædens vækst.

Mødet foregår i år digitalt på grund af pandemien. I 2020 foregik det i midtjyske Thise, hvor daværende kædedirektør Richo Boss kunne afsløre den største investering i kædens historie: et større etcifret millionbeløb, der blandt andet gik til et markant visuelt løft indvendigt og udvendigt i kædens butikker.

Den digitale købmand

For kædeansvarlig Kasper Qvist Rasmussen og kædedirektør Esben Keller er der især tre overskrifter, som kommer til at tegne det kommende år i kæden.

- Vi kommer først og fremmest til at præsentere et større fokus på det digitale. Det understøttes med en ny, brugervenlig platform til bestilling af varer, fortæller Kasper Qvist Rasmussen.

- Det vil gøre det nemmere for købmændene at overskue sortimentet, tilpasse det til deres behov og finde nye, spændende produkter til deres udvalg. En af styrkerne ved Let-

Køb er den ultimative frihed til selv at sammensætte butikkens sortiment. Det er købmændene, der bedst ved, hvad der sælger i deres lokalområde. Men det er vores opgave at vise dem, hvad de ellers kunne overveje – især inden for convenience-segmentet, lyder det.

Skarpe priser og fleksible leverancer

Foruden nye, digitale kræfter sætter Let-Køb også ressourcer af til at fastholde den vækst, kæden har oplevet under corona-krisen.
Faktisk er Let-Køb ifølge Kasper Qvist Rasmussen en af de mest vækstende kæder i Dagrofa-fællesskabet – og ikke kun i kraft af det stigende butikstal.

- Vi vokser selvfølgelig i kraft af flere butikker, men ser vi på de enkelte købmænd, vækster de også flot på omsætningen – udover den vækst, corona-krisen har medført, lyder det.

Derfor kommer Let-Købs kædeansvarlige også til årsmøde med to yderligere tiltag for at understøtte købmændenes fremgang.

- Vi kommer til at justere kampagnepriserne i tilbudsavisen, så de bliver mere attraktive for kunderne, siger han.

- Slutteligt kan købmændene fremover drage gavn af et mere fleksibelt leveringsmønster på udvalgte varer med kort holdbarhed såsom mejeriprodukter og frisk brød. I takt med at convenience bare vokser, giver det god mening, at vi kan levere kølevarer flere gange om ugen og helt ned i enkeltstyks, hvis købmanden har det behov, siger han.