Supermarkedets kunder køber dyrere fødevarer
Meny på Langenæs i Aarhus er et af de supermarkeder, der nyder godt af, at danskerne er blevet mere kræsne og bruger flere penge på dyrere fødevarer.
Butikken blev for to år siden bygget om i forbindelse med et kædeskifte fra SuperBest til Meny, og butikken følger i dag ifølge Meny-kædens gourmet-koncept og markedsfører sig med et højt niveau af ferskvarer og specialiteter.
- Vi valgte at give butikken den helt store ansigtsforandring, da den skulle bygges om. Vi satsede på at kunne tiltrække flere kunder udenfor lokalområdet, og det er lykkedes, fortæller købmand Jeppe Nordmand Madsen.
Købmanden oplever, at århusianerne i de seneste år er blevet villige til at bruge flere penge på fødevarer. Butikkens omsætning steg sidste år med 16 procent og er igen i år steget med 4 procent.
- Kunderne vil gerne betale mere for varerne, og vi sælger flere dyre varer. Kunderne vil for eksempel gerne købe fisk, selv om det jo ikke er billigt at spise fisk. For nogle år siden var det svært at sælge friskmalet kaffe, men i dag vil kunderne gerne betale for det. De unge vil også gerne bruge penge, og vi ser for eksempel studerende købe sushi. Jeg tror, at de sutter på tommelfingrene i ugens løb, og så bruger de pengene op til weekenden, siger købmand Jeppe Nordmand Madsen.
Den samme oplevelse har butikschef Morten Vestergaard, og han peger på, at butikkens sortiment følger en udvikling i samfundet med mere opmærksomhed på etik og miljø. Det løfter kvaliteten og priserne.
- Samfundet skaber trenden, og det er vigtigt, at vi følger med, siger butikschefen.
Butikken på Langenæs blev bygget om i samarbejde med KFI og den har blandt andet betjent fiske- og delikatesseafdeling. Butikken har også en stor vinafdeling.
- Vi sælger meget kvalitetsvin, og vi oplever, at vinsalget hjælper med at trække salget af specialiteter, siger købmand Jeppe Nordmand.
Meny Langenæs samarbejder med Det Italienske Handelskammer, som hjælper butikken med at samle mindre italienske leverandører, så butikken får nogle unikke italienske produkter. Butikken importerer endvidere selv citroner og klementiner fra Portugal.
- Det har styrket vores avance, at vi har bevæget os mere over på specialiteterne, fortæller købmand Jeppe Nordmand Madsen.
Han tror på, at danskerne også i de kommende år vil købe bedre varer og mere kvalitet, og han er klar til at møde krævende kunder, som selv henter inspiration fra vinbarer, kaffebarer og fra rejser til fjerne steder på kloden.
- Vi skal være oppe på mærkerne og følge med i de nye trends og finde nye leverandører og nye varer. Der skal hele tiden være nyheder både fra os selv men også fra kæden, siger købmanden.
Større sortiment
Butikken har efter profilændringen fået et markant større sortiment af ferskvarer, kolonialvarer og frugt og grønt.
Butikschef Morten Vestergaard anslår, at butikken i dag har 8.000 – 10.000 varenumre. Hertil kommer et stort sortiment nonfood, som dog i dag ikke får samme opmærksomhed som tidligere.
- Du skal holde tungen lige i munden. Det kræver mere styring og disciplin at få det rigtige hjem, for vi kan jo ikke få det hele fra vores grossist Dagrofa., siger købmand Jeppe Nordmand Madsen.
Butikschef Morten Vestergaard anslår, at for hver ti nye varer i butikken, så vil der være to eller tre varer, som ikke slår an og skal udskiftes.
- Det kræver lidt mere arbejde end før i tiden, men det løfter omsætningen, siger han.
Selv om mange af butikkens leverandører er forholdsvis små, så oplever købmanden og butikschefen ikke de store udfordringer med leverancerne i dagligdagen, og små tvister bliver hurtigt løst. De danske leverandører er stabile, mens der kan være nogle dage med udsolgt af enkelte varer fra butikkens egen import.
Selv om det er lykkedes for Meny fødevaremarkedet at få kunderne til at købe flere varer i den dyrere ende, så er købmand og butikschef dog enige om, at kunderne stadig er prisbevidste, så butikkens priser skal stadig være gunstige både på de luksusprægede varer og i Meny kædens discountprogram med 600 varenumre.
- Man skal ikke være blind for, at danskerne vil have billige varer, siger butikschef Morten Vestergaard..
- Selv om markedstrenden har ændret sig, så skal vi stadig have kampagner med billig øl og toiletpapir for at få kunderne ind i butikken, siger købmand Jeppe Nordmand Madsen.
[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMFwvSU1HXzA5NjQuanBnIiwidGl0bGUiOiJpbWdfMDk2NCIsImNhcHRpb24iOiIiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMFwvSU1HXzA5NTQuanBnIiwidGl0bGUiOiJpbWdfMDk1NCIsImNhcHRpb24iOiIiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMFwvSU1HXzA5NjkuanBnIiwidGl0bGUiOiJpbWdfMDk2OSIsImNhcHRpb24iOiIiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9"]