Superland har succes i det nordjyske
Det grønne SuperBest-logo er væk, og på facaden er nu et nyt rødt og blåt med navnet HT Superland. Butikken ligger i Tårs i Vendsyssel. Cirka 14 km derfra ligger endnu et supermarked med samme logo. Det hedder Sindal Superland.
Butikkerne er ejet af Ole Thomsen og sønnerne Søren og Harald Thomsen, der for et halvt års tid siden sagde nej tak til at blive en del af Dagrofas nye Meny-kæde.
- Det Meny oplæg vi blev præsenteret for, bliver efter vores opfattelse meget svært at implementere, hvor vi driver butik, siger Harald Thomsen
- I det gamle SuperBest havde vi ofte svært ved at sælge de markedsførte varer. Det ville blive endnu sværere i Meny og for os medføre et uacceptabelt madspild. I SuperBest sad vi ofte med følelsen af at blive valgt fra af kunderne, da vi ikke tilbød de varer og priser, som de ønskede. Vi blev et sted, man bare supplerede op, og det er træls, siger han.
Med et bredt sortiment og egen slagter-delikatesse-afdeling i begge butikker, følte købmændene heller ikke, at de kunne høre til i Spar.
- Vi synes egentlig, at det er spændende at prøve selv, og nu indretter vi vores sortiment og tilbud, så begge dele passer præcist til vores kunder, og kunderne har taget godt i mod det nye koncept. Flere siger faktisk, at vi har fået bedre tilbud, siger Harald Thomsen og tilføjer, at kunderne i Vendsyssel har meget fokus på pris.
Syv pattegrise på én dag
- Vi vil være et sted, hvor man kan få både discountvarer og mad til weekenden, derfor har vi slagter-delikatesseafdelinger i begge butikker. Det betyder også, at kunderne ikke behøver at køre ud af byen for at handle. Vi prøver at have et discountsortiment, som passer til vores kunders daglige basisbehov. Det er vigtigere at have de rigtige discountvarer, end at have et kæmpe discountprogram. Markedsføringen viser samme tendens. Nu har vi kun 25 pct. af de tilbud, vi havde som SuperBest, men vores markedsføring trækker kunder alle ugens dage, fortæller købmanden.
Tilbuddene gælder fra onsdag til tirsdag.
- Det giver en bedre arbejdsgang i butikken. Vi flotter os ikke i vores markedsføring og er hele tiden meget bevidste om, at vi kan det, vi lover kunderne, siger Harald Thomsen.
Som et eksempel på, at der er godt gang i slagterafdelingen, kan han fortælle, at slagteren lørdag skal forberede syv helstegte pattegrise - og derudover er delikatessemedarbejderne i fuld gang med at producere pålægskagemænd og smørrebrød på bestilling.
Styrket arbejdsglæden
Købmændene har en indkøbsaftale med Dagrofa, der løber til den dag, SuperBest-aftalen ville være udløbet, men derudover er Superland blevet meget positivt modtaget af leverandørerne, hvor alle butikkens faste medarbejdere indhenter tilbud.
- Vi har selvfølgelig mere travlt, når vi selv skal klare vores markedsføring og indhente tilbud. Men det er blevet mere spændende at arbejde her, for alle har fået mere indflydelse. Ingen får bare fordelt en masse varer fra en kæde. Selvfølgelig laver vi fejl, når vi satser på et godt tilbud, og det så ikke sælger som ventet. Men alle lærer af deres fejl, og så er den ikke længere, siger købmanden og tilføjer, at butikken har et meget lavt omkostningsniveau.
- Der, hvor vi mangler ekspertise, har vi søgt hjælp. Eksempelvis er kampagneoplægget og industriforhandlingerne lavet sammen med Bjarne Bak, tidligere direktør i Kiwi, siger han.
De to butikker i Sindal og Tårs skiftes i øjeblikket til at kreere tilbudsavisen hver anden uge, og cirka 95-98 pct. af tilbuddene er de samme i de to butikker. Tilbudsaviserne kommer ikke ud som selvstændige papiraviser, men er slået op i butikkerne, i de lokale ugeaviser og på Facebook.
Harald Thomsen vil ikke sætte tal på butikkernes omsætning.
- Men den er stigende. Tidligere lå vi på indeks 100 på en god dag, og under på en dårlig. I dag er det en dårlig dag, når vi kun når indeks 100.
Stordriftsfordele og lokalt købmandsskab
Harald Thomsen kan dog sagtens se fordelen ved at være flere, og han ser gerne, at butikker med lignende kundeunderlag vil med i samarbejdet.
- Jeg kan godt forestille mig et lille, effektivt indkøbssamarbejde, som klarer indkøb og markedsføring. Vil man være med, skal man ikke være tvunget til at tage alle tilbud ind i sin butik. Nogle varer passer i nogle områder, andre gør ikke. Og så kan man vælge varer man vil markedsføre på butikkens Facebookside, indrykke i områdets ugeavis eller lignende, siger Harald Thomsen og fortsætter:
- Vi tror på, at det er muligt at få stordriftsfordelene ved samarbejdet, samtidigt med at man beholder det lokale købmandsskab. Alt samarbejde skal foregå på den enkelte butiks præmisser. Vi får løbende bedre værktøjer til blandt andet skilteskrivning og kampagneafregning. Det behøver ikke være så svært. En glad købmand skal helst være én, der har købt en butik, og ikke en, der har solgt en butik, smiler han.
Købmændene har brugt under 150.000 kroner på at omprofilere begge butikker.
Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk