Spars kædedirektør: Nu skal vi holde dampen oppe på vores nye kunder
Mens 150 butikker for et års tid siden var et vigtigt pejlemærke for Spars kædedirektør, Niels Karstensen, er han i dag godt tilfreds med de 140, som kæden lige nu består af.
Det er nemlig lykkedes for Spar ikke alene at kapre markedsandele med en udvidelse af kæden fra 118, før overtagelsen af en række Kiwi-butikker, til i dag 140 butikker, men også at sikre, at den enkelte købmand har øget sin omsætning.
- Vi når da nok 150 butikker, men det er ikke vigtigt, hvor hurtigt det går. I den nye strategi, som vi præsenterer i detaljer for købmændene midt i april, har vi et andet fokus, siger Niels Karstensen, der har været leder af kæden siden oktober 2016.
- Det primære den kommende tid er at udbygge det image, som købmændene har fået som den lokale. Det, som har trukket flere kunder i butikken. Det skal vi holde dampen oppe på og sikre, at de bliver ved med at handle i butikkerne. Mange købmænd har moderniseret deres butikker, inspireret af de nye, vi har bygget i tidligere Kiwi-butikker. Vi skal sikre, at hele butiksnettet er up to date, og selv om det er købmændenes eget ansvar at finansiere en modernisering, er KFI også meget positivt indstillet på at investere i Spar, siger Niels Karstensen og henviser til KFI Erhvervsdrivende Fond, der bl.a. investerer i dagligvarebutikker.
Sortimentet skal også kigges efter i sømmene.
- Historisk set har Spar ikke haft ret megen fokus på økologi. Det har vi simpelthen ikke været dygtige nok til. Men det skal vi blive nu, siger Niels Karstensen.
Et lille køkken
For et års tid siden præsenterede han Spars flagskibsbutik i Ejstrupholm, hvor conveniencekonceptet ”Spar Tid” er en vigtig del.
Det har nogle af kædens købmænd siden videreudviklet med et ”Spar Tid”-køkken.
- I nogle butikker er der indrettet et køkken, hvor de ansatte kan tilberede den type convenienceretter, som de lokale kunder efterspørger. Det kan være en lun frikadelle med rødkål eller en fiskefilet. Nogle steder er det en pizza. De køkkener vil der komme flere af, men sortimentet vil alle steder være lokalt tilpasset, siger Niels Karstensen.
I kædens nye og første bybutik, der ligger i Ny Ellebjerg ved Valby, er convenienceprodukter blevet så populære – bl.a. fordi eleverne fra den nærliggende skole kommer og køber frokost - at butikken måtte have nye ovne.
- Det er lykkedes rigtigt godt for os med en bybutik, og i begyndelsen af 2019 åbner endnu en. Den ligger i Teglholmen ved Københavns Sydhavn, siger kædedirektøren.
Mere digitale
Han siger, at der den kommende tid skal være meget fokus på dækningsgraden hos købmændene.
- Det er meget vigtigt for mig, at vi fortsat driver et servicekontor, der er med til at sikre, at købmændene får en øget indtjening. Derudover skal vi bl.a. arbejde med vores markedsføringsbudgetter, så vi udnytter vores markedsføringskroner rigtigt, siger kædedirektøren.
Spar reklamerer i dag via en ugentlig trykt tilbudsavis, i de lokale ugeaviser, på tv og på de sociale medier.
- Spar skal være mere digital i fremtiden. Vi har et rigtigt godt fundament med Spar Sammen-appen, hvor kunderne kan tilknytte deres betalingskort, og hvor medlemmerne får forskellige tilbud og rabatter. Den skal vi udvikle og udnytte mere. Vi skal arbejde på at skabe en mere personlig markedsføring, og på at den enkelte købmand kan bruge appen lokalt, siger Niels Karstensen.
Kursus i butikken
Men det er ikke nok med flotte butikker og dygtig markedsføring.
- Vi skal også arbejde med det at være købmand, og vi møder en enorm interesse hos købmændene, når vi snakker om uddannelse. KFI støtter bl.a. vores købmandsuddannelse, og den seneste tid har vi arbejdet med at gennemføre uddannelsen ude i butikkerne, i stedet for at trække de ansatte ud af butikkerne. Det har bl.a. været en stor succes med et vinkursus. Nu forsøger vi med et frugt- og grøntkursus ude i butikkerne, siger Niels Karstensen.
Udover den formelle uddannelse har Spar-købmændene et lukket forum på Facebook. En såkaldt vækstgruppe.
- Her er købmændene rigtigt gode til at inspirere hinanden og fortælle, hvad der virker. Fra servicekontoret forsøger vi også at hjælpe med de erfaringer, vi har, og med inspiration, siger kædedirektøren.