Spar satser millioner på specialøl

Dagrofa 20. mar 2023 -
This describes the image
Skærmbillede: Spar.dk
  • Spar investerer tre mio. kr. i nyt online ølunivers og udvidet sortiment i butikkerne

     

Dagrofa tager nu et nyt skridt sammen med Royal Unibrew for at få danskerne til at drikke mere specialøl. Dagligvarekæden Spar vil nu ligesom storebror Meny i købmandskoncernen erobre markedsandel i drikkevarekategorien.

Efter en kort testperiode i fire Spar-butikker er der opnået en vækst i salget på special- og udenlandske øl på ca. 11 pct. og butikkernes specialøl andel er steget med 2,8 pct.  Konceptet er netop rullet ud i alle landets Spar-butikker.

Satsningen er udarbejdet i samarbejde med Carlsberg og Royal Unibrew, hvor førstnævnte har været ”lead” på projektet.

This describes the image

- Vi har set vækst på specialølmarkedet i de sidste par år, derfor giver det mening, at Spar hopper med på bølgen og tager del i væksten. Det nye koncept skal forbedre kundeoplevelsen og tiltrække kunder, som ikke normalt bruger tid i ølafdelingen, når de handler. Vi har investeret over tre mio. i projektet og vi glæder os til at dele det nye ølunivers med vores kunder, siger kommerciel chef hos Spar, Min Købmand og Let Køb, Kim Scheuer. 

På websiden Spar.dk kan kunderne kan blive klogere på øl, øllets historie samt læring af de forskellige øltyper.

For at kunne rådgive kunderne bedst muligt, vil medarbejderne i Spar modtage træning løbende gennem online læringsmoduler med fokus på det nye koncept og specialøl generelt.

-  Uden et stærkt samarbejde mellem kæde, købmænd og vores samarbejdspartnere - Carlsberg og Royal Unibrew - ville det ikke være muligt at komme i mål med så omfattende et projekt. Med en ny markedsføringsplatform i tilbudsavisen og et endnu mere kompetent personale, som kan vejlede kunderne, er jeg sikker på, at Spar kan følge med den stigende efterspørgsel på specialøl, siger kategorichef for bl.a. øl, Morten Skov, Dagrofa.

Gode erfaringer fra Meny

Salget af specialøl har de seneste år haft fremgang i Meny på udvalgte øltyper. Kunderne køber både flere øl og flere kvalitetsøl fra store og små bryggerier. 
Det blev et rekordår for ølsalget i 2021 under coronaen, og selvom salget nu er på et lavere niveau, har varekategorien vundet markedsandele i Meny siden opstarten af et nyt specialølskoncept.

- Det er bemærkelsesværdigt, at vi i 2022 har formået at løfte salget af øl fra mindre bryggerier som To Øl, Alefarm og Teedawn med 60 pct. i Meny, har Morten Skov Nielsen tidligere udtalt til Dagligvarehandlen. 

- Ølkonceptet har vist sig at være solidt med specialøl til priser i såvel den høje som billige ende af sortimentet, hvilket betyder, at kædens loyale ølkunder har puttet mere i kurven, og sortimentet med bl.a. månedens øl har trukket nye kunder til Meny, siger Morten Skov Nielsen.

Opdateret 20. mar 2023