Spar og Min Købmand skal fremtidssikres

Dagrofa 9. nov 2015 -
This describes the image

Efter et længerevarende arbejde med uddannelse og konceptudvikling i Dagrofas supermarkedskæde Meny, er turen nu kommet til dagligvarekoncernens mindre butikker i kæderne Min Købmand og Spar.

- Vi har sammen med købmændene besluttet at fremtidssikre både Spar og Min Købmand. Købmændene har vi udnævnt til lokale helte, fordi en af deres store styrker er, at de kender deres lokalområder, siger direktør i Dagrofas Købmandshuset, der står bag Spar og Min Købmand, Jørgen Nielsen, og fortsætter:

- Den første tur på verdenshavene havde vi med Meny, og kædens succes er et bevis på, at vi kan. Nu sætter vi den næste skude i vandet. Den hedder Spar og Min Købmand. De lokale helte er kaptajner, men vi skal udvikle alle på skuden – også maskinmesteren og matroserne. Derfor skal vi endnu en gang med uddannelse af alle, som vi gjorde i Meny, hvor vi udrullede det største uddannelsesprogram, der er set i dansk dagligvarehandel.

Vækstledelse og vækstplaner

En del af købmændene har allerede været på kursus i vækstledelse og handlingsplaner, som de i butikkerne konkret arbejder med som såkaldte væksttavler. De er synlige for alle medarbejdere i butikken, og både købmænd og medarbejdere kommer med forslag, der kan øge væksten.

- Det er vigtigt, at medarbejderne er med. De skal også kende den retning og metode, som købmanden har lagt, siger Jørgen Nielsen.

I sidste uge var cirka 130 af de to kæders 325 købmænd samlet på Oslo-færgen fra København til Oslo for sammen med Købmandshusets ledelse at diskutere de næste skridt til at opnå den vækst, der er nødvendig for at sikre en styrkelse af både top- og bundlinje.

- Der er ingen tvivl om, at vi i Danmark har alt for mange dagligvarebutikker, men vi vil sammen med købmændene i Spar og Min Købmand skabe en vinderkultur, og købmændene er med os. De er parate til at arbejde med vækstledelse, siger Jørgen Nielsen.

På besøg i Spar i Oslo

Et andet punkt på dagsordenen på turen, der var arrangeret af Købmandshuset og finansieret af Købmandsforeningen, var en udvikling af kædernes koncepter, der skal ses efter i sømmene.

Købmændene var på besøg i tre af Norges-gruppens Spar-butikker, der for nyligt har implementeret et nyt koncept, og udvikling af de danske kæder blev diskuteret i både plenum og grupper. Men konceptet er endnu ikke færdigudviklet.

- Vi kigger på alt fra indretning til sortiment og priser, siger Jørgen Nielsen, der forventer, at det nye koncept for de to kæder kan præsenteres først i det nye år.

- Tempo er det vigtigste parameter, men vi skal udvikle købmændene, butikkerne og koncepterne successivt, og det er vigtigt, at købmændene er med i diskussionerne, så de føler ejerskab af de kommende koncepter. Vi er i gang, og allerede nu skal de købmænd, der er klar til det, sætte nye vækstmål, siger Jørgen Nielsen.

Han afsluttede mødet på Oslo-færgen med – sammen med de 10 salgsrådgivere - at præsentere de 130 købmænd for en vækstkontrakt, der indebærer, at købmændene sætter et mål for den kommende vækst og udarbejder en plan for, hvordan den skal nås. Købmændene og salgscheferne er i kontakten enige om et tættere og mere integreret samarbejde, der indebærer at salgscheferne vil komme på hyppigere besøg og stille større krav til den enkelte købmand.

Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Jørgen Nielsen holder peptalk for 130 købmænd ombord på Oslo-færgen.

Opdateret 10. nov 2020