Spar-købmænd tjener flere penge med nyt koncept

Dagrofa 14. sep 2016 -
This describes the image
||| Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand||Foto: Henrik Denman|Foto: Fiat

 

Helt konkrete tal om Spars fremgang vil direktør i Købmandshuset Jørgen Nielsen ikke lægge på bordet, men han er selv rigtigt godt tilfreds.

- Det er gået helt efter planen, og både købmændene og de ansatte er med os, siger han og tilføjer, at den dårlige sommer dog også har ramt kæden, hvis butikker for en del ligger i sommerlandet.

- Men til trods for det, ligger vi år til dato noget mere end 5 procentpoint over det nyeste tal for ”købmænd og døgnkiosker” fra Danmarks Statistik. Det tal er fra juni og siger indeks 96,4. Mit gæt er, at når indekstallet for branchens sommer kommer, ligger det endnu dårligere, og det siger endnu mere om vores succes med relanceringen, siger Jørgen Nielsen og tilføjer:

- Men hvad vigtigere er: Købmændene tjener flere penge per krone, de omsætter for, end de gjorde før.

I foråret relancerede Dagrofas Købmandshuset Spar-kæden med et mediestunt, der betød, at alle Spar-skilte på butikkernes facader blev skiftet ud med den lokale købmands navn.

- Hovedformålet var at konceptuere kæden og restarte Spar med købmanden som det lokale omdrejningspunkt. Det lykkedes, siger Jørgen Nielsen.

Stigende kundetilfredshed

Som en del af relanceringen blev priserne skærpet, hele sortimentet gennemgået med en nettoreduktion på 15-20 pct., frugt og grønt-sortiment og -inventar blev opgraderet, og der kom mere bakeoff i brødskabene. Kæden indførte et conveniencekoncept, ”Hverdagsklassikere”, og derudover fik butikkerne gule tilbuds-endegavle, inspireret af Menys røde.

- Købmændene fortæller, at det er blevet meget nemmere at fortælle historien om, at det er billigt at handle lokalt, og vores kundetilfredshedsscore (NPS) er steget med tre procentpoint fra første til andet kvartal, siger Jørgen Nielsen.

Første del af relanceringen varer til december i år og hedder ”koncepteksekvering og stabilisering”. Anden del varer til juni 2017 og handler om ”konceptstyrkelse” og den sidste periode frem til december 2017 er ”konceptfornyelse”.

- Fra 5. oktober er Niels Karstensen med, og det er et lucky punch at få en mand, der som tidligere kædedirektør for Dagli’Brugsen i den grad kender forholdene for en lokal butik, siger Jørgen Nielsen.

Opdateret 10. nov 2020