Pres fra overkapacitet og private label

Dagrofa 16. nov 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Dagligvareleverandører giver i deres årsregnskaber udtryk for, at det danske marked er hårdt presset, og flere af virksomhederne nævner overkapacitet på markedet og øget konkurrence fra private label som væsentlige årsager til, at det er vanskeligt at tjene penge på at sælge dagligvarer i Danmark.

Daloon skriver således, at væksten udebliver ikke blot herhjemme, men i flere europæiske markeder, og at det præger fødevarebranchen:

”Forbruget er stagneret eller i tilbagegang og i kombination med et stort vareudbud betyder dette et negativt pres på salgspriser overalt. Den store koncentration af indkøbsmagt hos få detailkæder i alle europæiske lande bevirker, at prispresset bliver trykket bagud i værdikæden til leverandørerne. De europæiske fødevareproducenter er derfor nødsaget til at finde omkostningsbesparelser, og konsekvensen heraf er bl.a. en vedblivende flytning af fødevareproduktion til lavtlønslande både indenfor og udenfor EU,” skriver Daloon i sin årsberetning, mens det om udviklingen i de kommende år hedder:

”Konkurrenceforholdene er således, at det er meget kostbart at udvikle og markedsføre nye produktkoncepter på de vesteuropæiske markeder, så der vil fortsat blive fokuseret på at tilpasse de eksisterende produktsortimenter til forbrugernes krav.”

Pres fra private label

Dan Cake fremhæver også overkapacitet som en del af problemet:

”I de nordiske lande skaber discountkædernes stærke fremdrift stedse nye udfordringer. Konkurrencesituationen er stadig påvirket af den overkapacitet, der findes inden for denne branche på europæisk plan, som fra tid til anden fører til skarp priskonkurrence.”

Kædernes voksende interesse for private label sætter ifølge flere af leverandørerne også markedet under pres:

Lantmännen Schulstad skriver i ledelsesberetningen: ”Den reducerede omsætning er primært en funktion af ændret mix og priser, grundet yderligere forskydning fra mærkevareprodukter til kundernes egne mærker, private label. Dette kombineret med at konkurrencesituationen inden for detailhandlen øger prispresset markant.”

Tulip kan glæde sig over et forbedret resultat, men noterer samtidig:

”Mange af Tulips markeder har været præget af lavvækst og værdien i kategorierne er presset af kampagnesalg på mærkevarerne og kædernes fortsatte fokus på private label. Konkurrencen har således været intens i lighed med tidligere år.”

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Arkivfoto: Mikael Hjuler

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?