Nyt datokontrolsystem redder tonsvis af mad

Dagrofa 26. okt 2023 -
This describes the image
Jesper Andersen, butikschef i Cash & Carry-butikken i Randers:- Vi brugte til en start lidt tid på at registrere vores varer i systemet, og dernæst er det blevet en fast rutine i vores hverdag at anvende værktøjet. Vores medarbejdere sparer en masse tid ved at bruge Whywaste, og det giver os mere tid på hånden til at tale med kunderne.   Foto: Dagrofa Foodservice
  • Dagrofa Foodservice reducerer virksomhedens madspild med 112 tons på et halvt år takket være digitalt værktøj

Siden marts har fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice anvendt datokontrolsystemet fra Whywaste i virksomhedens 30 Cash&Carry-butikker, der er fordelt over hele landet.  Det har reddet 112 tons mad.

Efter de første seks måneder har Dagrofa Foodservice allerede opnået en markant reduktion i mængden af madspild – og fra Randers-butikken er meldingen, at medarbejderne også har fået mere tid til at servicere kunderne.

I marts 2023 implementerede Dagrofa Foodservice et digitalt værktøj fra den svenske tech-virksomhed Whywaste i sine Cash&Carry-butikker, som sælger fødevarer til f.eks. restauranter, cafeer og kiosker. 

Værktøjet skulle først og fremmest hjælpe med at nedbringe mængden af madspild. Efter seks måneder viser en opgørelse, at Dagrofa Foodservice har reduceret virksomhedens madspild i butikkerne med godt 112 tons sammenlignet med samme periode sidste år.  

Det digitale værktøj fra Whywaste hjælper i praksis medarbejderne i Dagrofa Foodservices butikker med at få et endnu bedre overblik over de varer, som er ved at gå over sidste anvendelsesdato. Konkret oplyser værktøjet, hvornår hver enkelt butik skal intensivere salget af de varer, hvor holdbarheden på det specifikke produkt udløber. 

- Vi er meget bevidste om, at madspild er en stor klimasynder, og derfor er vi glade for, at Whywaste giver vores medarbejdere endnu flere muligheder for at mindske vores madspild og dermed CO2-udledning. Desuden bidrager Whywaste-indsatsen til at reducere vores økonomiske omkostninger, da det ikke er nogen hemmelighed, at det koster penge, når holdbarheden på en vare udløber, siger Kenneth Linde, projektchef i Dagrofa Foodservice.
 

Opdateret 27. okt 2023