To nye direktører skal samle Catering Engros og S-Engros

Dagrofa 28. maj 2019 -
This describes the image
Catering Engros og Foodservice Danmark styrker samarbejdet| |Foto: Helle-Karin Helstrand

FoodService Danmarks 29 butikker i kæden S-Engros har altid været kendt som stedet, hvor små købmænd og kiosker hentede deres varer. Var man madkunde, gik man hovedsageligt til Catering Engros.

I 2017 satte en ny direktør, Thomas Nielsen, alle sejl ind for at styrke S-Engros og hente flere kunder i cafe- og restaurantbranchen. Dels fordi segmentet vokser, dels er der flere penge at hente i mad. Thomas Nielsen sagde farvel ved udgangen af marts, men processen fortsætter.

- Vi øger fokus på foodservice, der udgør en lidt mere interessant kundegruppe, blandt andet fordi de kunder kan inspireres og påvirkes. Samtidig er det et mere lønsomt segment, der køber varegrupper med mere værdi, ligesom flere friske varer i butikkerne giver kunderne en mere spændende oplevelse, siger FoodService Danmarks adm. direktør, Peter Bruun.

Han tilføjer, at S-Engros på ingen måde opgiver kioskkunderne.

- De lægger en god bund. Men food-kunderne kommer til at udgøre en betydeligt større andel, siger han.

To nye navne

En logisk og mere effektiv følge af at sælge mere mad i S-Engros er et tættere samarbejde med Catering Engros. Til den opgave er i spidsen for hele Foodservice Danmarks salgsorganisation netop ansat en ny salgsdirektør, Søren Skipper.

Han kommer fra en stilling som Commercial Director i Conaxess Trade og har en baggrund som salgsdirektør i Orkla Foods og tidligere Kelloggs.

- Søren Skipper bliver overordnet ansvarlig for at samle aktiviteterne i de to salgsområder i Catering Engros: de nationale og de lokale kunder samt kunderne i S-Engros, siger Peter Bruun.

En ny direktør for S-Engros, Claus Jæger Nørbjerg, skal styrke samarbejdet på gulvet.

- Claus kommer fra VVS-grossisten Sanistål, hvor han har været salgs- og kædedirektør for butikkerne. Han har været god til at få professionaliseret kædens butikker, og samtidig har han skabt et godt samarbejde mellem butikkerne og de udkørende. Målet er, at han hos os skal øge samarbejdet mellem de 29 butikschefer i S-Engros og de 30 salgskonsulenter fra Catering Engros, siger FoodService Danmarks adm. direktør.

Et kundenummer i fremtiden

Samarbejdet mellem de to afdelinger er så småt begyndt, i og med kunder i både S-Engros og Catering Engros kan få varer leveret fra en S-Engros-butik. Det sker i dag fra omkring 10 butikker, der leverer varer til kunder i yderområder langt fra et Catering Engros-lager.

- Det er en succes, så vi regner med, at flere butikker skal kobles på, siger Peter Bruun.

Trods samarbejdet oplever kunder fortsat, at de handler med to selskaber med hver sin website og hver sin app. Men sådan skal det ikke være i fremtiden.

- Vi kan samkøre de to afdelinger meget bedre fra foråret 2020, når de nye it-systemer er kørt ind. Det vil alt andet lige give en bedre kundeservice, når man som kunde kun skal oprettes ét sted og kun have ét kundenummer. Med det udgangspunkt kan vi servicere kunderne med hele paletten, siger Peter Bruun.

Som en unik del af paletten er netop de lokale butikker, der ifølge Peter Bruun alle er lønsomme og ikke i fare for at blive ramt af sparekniven. Sparet bliver der til gengæld på en anden måde.

- S-Engros har netop fra 1. april, som den første detailkæde i Danmark, afskaffet den trykte tilbudsavis, så kunderne i dag kun får tilbud digitalt. Det har sparet kæden for en årlig udgift på 5 mio. kr. Til gengæld kan vi gøre tilbuddene meget målrettede. Det kan vi, fordi kunderne som virksomheder er registrerede, siger Peter Bruun.

- Samtidig kan vi nå kunderne i et helt andet tempo, når vi sender tilbuddene ud digitalt. Og vores app er populær med 5000 aktive kunder, der bruger den hver uge.

Opdateret 10. nov 2020