Nærkøb: Messer er et oplagt sted at finde nye medlemsbutikker
Forårets Conveniencemesser arrangeret af grossisten Sügro har været ekstra givtige for den frivillige kæde Nærkøb, som i disse år har god vind i sejlene.
Det fortæller adm. direktør i butikskæden Nærkøb, Jens O. Bylling Jensen, til Dansk Handelsblad på bagkant af årets tre messer i henholdsvis Rødovre, Fredericia og Hobro.
- Det har været de bedste messer for os – nogensinde. Vi skrev lidt over 30 kontrakter på messen og fik 10-15 emner vi skal følge op på. Det er ekstremt mange, lyder det fra Jens Bylling, som før messen havde været tilfreds med omkring det halve.
- Vi havde været tilfredse med 10, måske 15 nye kontrakter, så det dobbelte er bestemt godkendt.
Med de 30 nytilkomne har kæden rundet 371 medlemsbutikker, hvor 216 ligger i Jylland og på Fyn, mens de resterende 155 fordeler sig på Sjælland og Øerne.
Kæden har dermed føjet i alt 40 nye butikker til siden september 2019.
Ikke vækst for enhver pris
Selvom Nærkøb har oplevet en nærmest eksplosiv vækst i antallet af medlemsbutikker, så vokser træerne ikke ind i himlen – og det er helt bevidst understreger Jens Bylling.
- Vi er på sin vis ved at have mættet markedet, selvom der stadig er omkring 700 butikker på landsplan, som står uden for de forskellige kæder og samarbejder. Vi kommer ikke, i stil med andre kæder, til at melde vækstambitioner om 40-50 flere butikker om året ud – og vi kommer ikke umiddelbart til at ansætte flere konsulenter til at knytte medlemmer til, forklarer han og fortsætter:
- En del af vores styrke er, at nye medlemmer kommer til os af sig selv, selvom vi i flere år har været de samme fire ansatte og én konsulent. Det giver kontinuitet; medlemmerne ved, hvad de kan forvente af os; og vi bruser ikke frem. Vi lever stort set på anbefalinger fra eksisterende medlemmer, og tager skal ikke bare øge medlemstallet for enhver pris – vi skal sikre et vist niveau, lyder det.
På samme måde er messerne oplagte steder, at møde nye, potentielt interesserede, butikker og tage en snak om eksisterende koncepter i Nærkøb-regi og et eventuelt fremtidigt samarbejde, forklarer han.
- Det er en stor beslutning at indgå i et kædesamarbejde. Måske skal messegæsterne lige cleare det med en kompagnon eller ægtefællen derhjemme, men vi kan så et frø og så tage dialogen efterfølgende.
Bankgaranti som værn
Hos Nærkøb stiller man som udgangspunkt få krav til medlemmerne – både hvad angår sortiment og typen af butik. Det betyder at kædesamarbejdet rummer alt fra kiosker, nærbutikker, tankstationer, sæsonbutikker, centerbutikker til lokale landbutikker og et af få krav er, at butikken indgår en grossistaftale med enten Dagrofa Logistik A/S eller Sügro A/S.
Og netop grossistaftalerne er ifølge Jens O. Bylling Jensen med til at sikre et vist niveau blandt medlemmerne – og sortere eventuelle brodne kar fra i opløbet, som kunne kaste skæmmende overskrifter i aviserne af sig.
- Der er brodne kar i alle brancher, og de relativt få slikrazziaer og ulovlige lagerbeholdninger, som har kørt i medierne, går ud over hele branchen – selvom det måske drejer sig om 10-15 butikker ud af 1.600 på landsplan, hvis vi tæller tankstationer med. Men der har vi grossistaftalerne som en slags værn. Grossisterne stiller krav om bankgarantier ift. butikkens forventede, realistiske salg. Det betyder, at de jævnligt følger op og besøger butikkerne, og på den måde kan vi langt hen ad vejen frasortere de brodne kar, lyder det fra kædedirektøren.
Nærkøb er ejet i fælleskab af kæden, butiksejere og de to tilknyttede grossister Dagrofa Logistik a/s og Sügro A/S.