Menys første år: Væksten når knap 4 pct.

Dagrofa 17. jun 2016 -
Meny på Hovedgaden i københavner-forstaden Søborg er en af dem, der for nylig har fået den helt store overhaling. Det løfter kædens vækst. Arkivfoto: John Ehbrecht.

Fra premieren i maj 2015 til og med maj i år har butikkerne i Meny øget deres salg med 3,7 pct., når man sammenligner med samme periode et år tidligere.

Den gang hørte flertallet af de 119 supermarkeder, som i dag udgør Dagrofa-koncernens flagskibskæde Meny, hjemme i den nu nedlagte SuperBest-kæde.

Jørgen Nielsen, direktør i Købmandshuset, som Meny indgår i, er mere end almindeligt tilfreds med salgsudviklingen i den første kæde, som Dagrofa har ”genopfundet” som et led i en ny detailstrategi.

- Det er ikke den dårligste performance, der er i branchen. Det er historiske tal for en supermarkedskæde i et marked, der ligger fuldstændig fladt, siger han.

Ifølge Danmarks Statistik havde supermarkederne i første kvartal i år et indeks på 99,9, mens det hele sidste år blev til 100,6.

I 2015 holdt Meny imidlertid en vækst på hele 7 pct. i forhold til 2014, siger Jørgen Nielsen.

Han lægger ikke skjul på, at han fandt det urimeligt, at kæden i en artikel i sidste uges Dansk Handelsblad bl.a. blev målt ud fra, om den levede op til premiere-måneden maj sidste år, hvor et gevaldigt åbningsbrag løftede salget med væsentligt højere procenter. Særligt overskriften ”Fødselsdag svækker Menys væksttal” vakte irritation.

Offentliggørelsen af indekstal for den nye kædes 13 måneder lange liv giver et mere retvisende billede, mener han.

Nye butikker på vej

Meny opererer med en ambitiøs ekspansionsplan, der omfatter fem nye butikker i kæden hvert år. I indeværende år skal man dog ikke vente at se nye Meny’er.

- Når vi taler supermarkeder, går der ikke tre måneder fra beslutningen om en nyetablering som i discount. Her er de kommunale processer, tilladelser og planlægning noget langsommere. Vi holder meget godt fast i vores tilgang, men kommer af gode grunde ikke til at åbne nye supermarkeder i år. Vores plan er stadig fem fødevaremarkeder om året. Det kan være nogen, der kommer fra andre formater, men også helt nye butikker, siger han.

- Vi har en liste over ”hvide pletter” på landkortet med 16-20 emner, hvor Meny skal være placeret senest i 2020. Vi har underskrevet nogle af dem og forhandler om andre, så det går den rigtige vej.

- Til gengæld har vi lavet rigtigt mange ombygninger og moderniseringer i vores butikker med genåbninger i bl.a. Rungsted, Nærum og Tårnby. Vi har investeret kraftigt i 2016 og kommer til at investere kraftigere endnu i fremtiden, siger Jørgen Nielsen - uden at løfte sløret for, hvor meget der bliver investeret.

Opdateret 10. nov 2020