Meny rider på en vækstbølge og åbner butikker på stribe
Menys kædedirektør, Kenneth Holmen Pedersen, er en svært tilfreds mand. Kæden har et godt tag i kunderne og bliver ved med at tage markedsandele.
- Vi tager mere eller mindre konsekvent markedsandele hver eneste periode og har flot omsætningsvækst, på trods af at markedet er fuldstændig fladt. Jeg tror, det er, fordi vi differentierer os så tydeligt fra de andre kæder, siger Menys kædedirektør.
- Discountbutikkerne klarer sig også relativt godt, og der bliver flere og flere af dem. I takt med det efterspørger kunderne et tydeligt alternativ til discount. Og der har vi formået at positionere os over for kunden, vurderer han.
Åbner nye butikker
Selvtilliden stiger sammen med antallet af butikker. Det er kun få uger siden, Meny slog dørene op i Løkken, denne uge byder på hele to butiksåbninger – Meny nummer tre i Viborg og den længe ventede butik i Københavns Nordhavn-kvarter – og både Fredericia og Aalborg er på trapperne med nye Meny-butikker.
- Det er udtryk for, at vi tror på konceptet og brandet, og vi tror på Menys fremtid. Selvfølgelig har vi blod på tanden, for når vi kan skabe vækst i vores eksisterende butiksnet, synes vi, det er synd, der er steder i landet, hvor man ikke har mulighed for at handle i Meny eller skal køre langt for at komme til det, siger Kenneth Pedersen.
Han fremhæver som eksempel den nye butik i Løkken, som købmændene Christian Bast og Rikard Andersen sammen har investeret 35 mio. kr. i at bygge.
Lykkelig skilsmisse
Meny har dog også måttet tage afsked med en butik. Fensmark Brugsforening har netop besluttet sig for at vende tilbage til Coop efter kun et år hos Dagrofa.
- Det er deres vurdering nu, at de bedre vil kunne udfolde sig i Coop. Og så er vi stille og roligt og i mindelighed blevet enige om det. Det er i mit perspektiv meget udramatisk, siger Kenneth Pedersen.
Forventningerne til næste år er nu også høje. Og der bliver kigget efter beliggenheder til flere Meny’er, selv om førsteprioriteten lige nu er at sikre væksten i de eksisterende butikker og sørge for, at de nye butikker kommer godt i gang.
- Det er vitterligt en ret stor bølge af nyåbninger, vi tager nærmest i et hug. I 2019 vil vi koncentrere os om at blive ved med at have vækst og få de nye butikker godt fra land. Vi har helt klart en forventning om at fortsætte vores vækst næste år. Det er alle kanoner indstillet på, siger han.