Meny og Meyers med nyt bælgfrugt-koncept
-
Et nyt samarbejde mellem fødevareproducenten Meyers og supermarkedskæde Meny skal gøre det nemmere for flere kunder at vælge bælgfrugter.
Både partier og klimaeksperter vil have danskerne til at spise flere proteinrige bælgfrugter og skære ned på kødet i bestræbelserne på, at Danmark når vores klimamål om at reducere vores CO2-udledning med 70 pct. i 2030.
Gennem de senere år har fødevareproducenten Meyers gjort sig bemærket med en lang række initiativer med ærter, linser og bønner som omdrejningspunkt: fra kogebogen ”Grønne Proteiner” til dyrkning af oprindelige ærtesorter på Lolland-Falster. Nu lancerer Meyers et pilotprojekt i samarbejde med Dagrofas supermarkedskæde Meny, der skal få flere danskere til at spise bælgfrugter.
I starten af oktober åbnede Meyers således den første pop-up-bælgfrugtbod i Meny på Borups Allé på Frederiksberg. Boden byder på seks forskellige slags linser, ærter og ”rosiner”, der alle er økologiske og dyrket i Danmark.
- Vi har nu rundet den milepæl i opformeringsarbejdet, at vi har ærter nok til også at kunne sælge dem til forbrugerne. Meny var hurtigt med på idéen om en vej-selv-bælgfrugtbod, og det er rent ud sagt en glæde at kunne gøre lige præcis de her bælgfrugter tilgængelige for flere. Det er vores største ønske, at langt flere får lyst til at bruge både Gotlandlinser og gråærter i deres daglige måltider, siger Jonas Astrup, udviklings- og innovationschef i Meyers, i en pressemeddelelse.
- I Meny vil vi gerne tage ansvar som et supermarked, der viser danskerne vejen til nye produkter. Det kan vi ikke gøre alene, men sammen med producenter og leverandører. Vi har allerede taget en række tiltag mod flere bæredygtige fødevarer, og derfor er det slet ikke tilfældigt, at vi nu tager fat i samarbejdet om bælgfrugter i løs vægt. Vores salg af bælgfrugter er steget med 10-12 procent i år, og vi håber, at endnu flere kunder vil tage rigtig godt imod, at de nu kan købe dem i løs vægt. Måske kan det her initiativ få flere til at prøve bælgfrugterne af som et indhold i deres mad, siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i Meny.
Håber på flere vej-selv boder
'Han fortæller, at bælgfrugt-boden vækker kundernes nysgerrighed, og at mange gerne vil lære at bruge bælgfrugterne i madlavningen.
Meyers har planlagt at rykke ind med egne bælgfrugteksperter, der på udvalgte dage vil bemande bælgfrugtboden og guide til, hvordan man kan lave nye livretter med linser, bønner og ærter.
- Når der står en kok og kan fortælle kunderne, hvordan de får bælgfrugterne ind i køkken-rutinerne og kan inspirere med nye opskrifter, så giver det mere lyst til at kaste sig ud i det derhjemme. Og vi har allerede fået virkelig gode tilbagemeldinger og flot salg i boden, så vi håber at kunne åbne flere vej-selv-boder på andre lokationer, siger Jesper Bjerring.