Meny med fuldt fokus på mad
Det grønne SuperBest-skilt hænger stadig over døren til supermarkedet på Hjallesevej i Odenses sydlige udkant, men på skilte ved varer, der er udstillet uden for døren, ses Menys røde logo.
Det 800 kvadratmeter store, Dagrofa-ejede supermarked har siden uge 11 i al hemmelighed været testbutik for Købmandshusets nye lancering, Meny, der er inspireret af Dagrofas norske ejeres kæde af samme navn.
- Kunderne har taget rigtig godt i mod konceptet. Vi har mere end fordoblet både omsætning og indtjening, siger Christian Higraff, der er marketing- og onlinedirektør
i Købmandshuset.
Han suppleres af butikken souschef, Erik Bonde:
- Det er hovedsagelig på kød, færdigretter og frugt og grønt, at vi har øget vores omsætning. Vi har set kunder, vi ikke har set her før, og de køber hver især mere. Så både kundestrøm og gennemsnitskøb er øget.
Vil være først med det nye
I indgangspartiet hænger en instoreskærm med Menys logo på den øverste kant. På skærmen vises lige nu neutrale billeder af mad, men den vil om et par uger, når det grønne logo over indgangen skiftes ud med Menys røde, få en vigtig funktion i kædens kommunikation med kunderne.
- Skærmen bliver firdelt.
Øverst vil være reklamer og tilbud centralt fra, mens de to nederste felter skal udfyldes af den lokale butik. Det kan blandt andet være information om en lokal avler eller om nye varer i butikken. I dag vil butikken her typisk have fortalt, at de første danske jordbær var at
finde i butikken. Vi vil hele
tiden præsentere nye varer. Kunderne skal, når de kommer her, sige: "Hvad mon de nu har fundet på? ", siger Christian Higraff.
Kæden åbner i løbet af foråret 119 butikker, der alle skal have det samme grundsortiment på 6500 varer plus kampagnevarer. Hovedvægten vil være på fødevarer,
og flere end 600 varer er
skiftet ud fra det tidligere SuperBest-sortiment.
- Alle butikker har et lavprissortiment på omkring 1000 varer. Vi ved at 55 pct. af markedet helst vil have tilbudsvarer, og 45 pct. helst faste lave priser. Vi giver forbrugeren det bedste fra begge verdener i én butik, og så bygger vi på toppen med en kæmpe udvalg af ferskvarer og et bredt og dybt sortiment på alle øvrige vareområder, siger Christian Higraff.
Butikkerne har i gen
nemsnit et areal på 1400 kvadratmeter.
- Men uanset størrelse skal de alle have det samme udtryk og samme kampagneavis, og alle skal eksem
pelvis have frisk fisk i deres
sortiment, ligesom de skal have kædens eget udvalg af bakeoff-brød og kager. Men nogle - dem vi internt kalder Meny Gourmet - kan have et sortiment, der er betydeligt større - op til 30.000 varenumre, siger Christian Higraff.
Som et sydlandsk marked
Lige inden for døren til butikken mødes kunderne af en kaskade af farver. Det er frugt og grøntafdelingen, der i forbindelse med en ombygning for ét år siden er rykket helt frem i butikken.
- Men vi har netop fjernet skillevæggen, så kunderne kan indlede deres besøg i butikken med dette dejlige billede, smiler souschefen og henviser til den farverige afdeling.
På væggen ved frugtafdelingen hænger en stor drejeskive, der kan drejes efter årstiderne, så den hele tiden viser, hvilke typer grøntsager der er fremme lige nu. Langs hylderne i køleskabet hænger informationstavler, der fortæller om udvalgte frugter og grøntsager. Svampe og granatæbler eksempelvis. Ved en lille impulskøler med frugtjuice står små glas med smagsprøver, ligesom kunderne tilbydes at smage på både ananas og melon.
- Kunderne skal få den samme fornemmelse her, som de får på et marked, hvor man også lige får et stykke frugt eller en skive ost i hånden. Medarbejderne skal hele tiden være opmærksomme på kunderne og
finde ud af, hvem der gerne
vil have hjælp. Og så skal de være parate til at give dem information og inspiration. Men de skal også lade de kunder være i fred, som vil det, siger Christian Higraff og tilføjer, at der selvfølgelig vil være ungarbejdere, som ikke kan svare på alt.
- Men de skal ikke bare pege ned i den anden ende af butikken, når en kunde leder efter en vare. Kan de ikke
selv svare, skal de finde en
kollega, der kan, siger han.
Lægger op til snak
Næsten som en integreret del af frugt og grønt ligger slagter- og delikatesseafdelingen, der er betjent hver dag til klokken 18. Over afdelingen hænger skilte, der opfordrer kunderne til at henvende sig til personalet: "Slagter. Få hjælp til den rigtige udskæring" eller "Vi hjælper dig med at vælge den rigtige ost" står der, og synlige bag disken er medarbejderne i gang med produktionen.
- Vi har udvidet bemandingen med to medarbejdere - eller madarbejdere - som vi kalder vores ansatte i Meny, siger Erik Bonde og tilføjer, at der hver dag er smagsprøver - blandt andet på afdelingens hjemmelavede produkter. I dag kan kunderne smage på forskellige pølser,
fiskefrikadeller og ost.
- Fagmedarbejderne i de enkelte butikker er vigtige. De vil også blive fremhævet i vores markedsføring, siger Christian Higraff.
I disken ligger et stort udvalg af færdigretter og delikatesser, som suppleres
af flere i gulvkølere ved afde
lingen. I en køler ligger butikspakkede rødspætter, laks
og fiskefileter. De vil hen ad
vejen blive skiftet ud med
årstidens danske fisk.
Skiltene er i slagterafdelingen som i resten af butikken enkle, skrevet med sorte, hvide eller røde versaler på en gråbrun bund. Markiserne er grå.
- Vi er ikke helt færdig med skiltningen - blandt andet vil der komme mere information ved hyldeforkanterne. Det er vigtigt for os, at vi hjælper hele tiden hjælper kunderne med at navigere, siger Christian Higraff.
" Kunderne har taget rigtig godt i mod konceptet. Vi har mere end fordoblet både omsætning og indtjening, "
CHRISTIAN HIGRAFF, KØBMANDSHUSET
" Fagmedarbejderne i de enkelte butikker er vigtige. De vil også blive fremhævet i vores markedsføring"
CHRISTIAN HIGRAFF, KØBMANDSHUSET
MENY KOMMUNIKERER:
- Kæden vil have en tilbudsavis, der gælder for alle 120 butikker.
- Meny.dk vil være en fælles side med opskrifter og information om varerne. Den vil være suppleret med butikkernes egne sider, der både vil have en central og en lokal del. Fagmedarbejderne vil have en central rolle på de lokale sider.
- Om kort tid lanceres en app, der vil kunne vise, hvor de enkelte butikker ligger, tilbudsavisen, opskrifter - og på længere sigt også en indkøbsseddel
MENY LANCERER:
"Ugens Fund" er de kampagnevarer som er absolut billigst på markedet "Meny Fast Lavpris" er mærkevarer incl. Økologi, som er prissat på niveau med det billigste på markedet "Hyldens billigste" er First Price-varer som også er matchet prismæssigt ift. discount "Meny" anbefaler" er de varer som kæden fremhæver for en særlig egenskab, smag, kvalitet eller lign.
"Fri For" er en ny stor serie af varer som er fri for gluten, fri for laktose, fri for tilsat sukker osv.
"Gestus", er kædens nye mainstream private label satsning. "Gestus" er hverdagsprodukter af høj kvalitet til hverdagspriser. Serien består nu af 150 produkter, men mange flere kommer til.
Kæden har fokus på ferskvarer - men derudover vil alle butikker fra onsdag til søndag have ekstra fokus på kædens profiler: Onsdag bliver Meny "byens fiskehandler", torsdag "byen ostehandler", fredag er der ekstra fokus på kød- og vin, lørdag er der fokus på "Gestus" og søndag vil der være ekstra fokus på frugt og grønt. Der vil være ekstra mange smagsprøver og god bemanding med fagmedarbejdere i den afdeling, der er fokus på.