Meny letter kampagnetrykket

Dagrofa 8. feb 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Den trykte tilbudsavis er populær. Det er der vist ingen, der er i tvivl om. Men den kan også trække tænder ud både praktisk og økonomisk. Det kan de fleste købmænd nok også skrive under på.

Derfor har Dagrofas supermarkedskæde Meny valgt at skære ned på sideantallet og mængden af markedsførte varer det seneste år.

- Det koster ressourcer rent økonomisk at få tilbudsavisen trykt og distribueret. Det kræver hver uge tid for købmændene at ændre prisskilte og aktivere tilbuddene efter at have fjernet udstillinger med gamle tilbud, og så koster kampagnetrykket på bundlinjen, siger kædedirektør i Meny, Kenneth Holmen Pedersen.

Et kig på den årlige opgørelse over tilbudsaviser og markedsførte varer fra Tilbudsdata viser, at mængden af sider fra den samlede dagligvarehandel med et fald på 1,7 pct. er stort set status quo, når man sammenligner 2017 med 2018.

Antallet af markedsførte dagligvarer er steget med 1 pct. og nonfood er faldet med 2,4 pct. - og er dermed også stort set det samme i de to år.

Aldi går den anden vej

Et nærmere kig på de enkelte kæder viser dog, at Dagrofas kæder tilsammen har reduceret sideantallet fra 2017 til 2018 med godt 10 pct., og antallet af markedsførte dagligvarer med tilsvarende 10 pct.

For Meny gælder det, at der er sket en reduktion i sideantal på godt 16 pct. og i markedsførte dagligvarer på 14,6 pct.

- Jeg glæder mig da over, at vores helt bevidste strategi også er synlig, når man ser på de eksakte tal fra sidste års tilbudsaviser sammenlignet med 2017, siger Menys kædedirektør.

Men det betyder ikke, at Meny ikke længere vægter tilbud.

- Det handler om at vælge de helt rigtige tilbud og sætte den helt rigtige pris, så tilbuddene fortsat kan virke som magneter. Og vores resultater viser, at det virker, for vores omsætning er steget, og det er vores salg af tilbudsvarer også, siger Kenneth Holmen Pedersen.

Men når hovedtallene er status quo, og nogle har skåret ned, så må andre have øget kampagnetrykket. Det er Aldi, der helt i tråd med kædens strategi har øget antallet af sider med knap 15 pct., mens antallet af markedsførte dagligvarer er steget med hele 35 pct.

Stigningen er blandt andet sket inden for mejeri, pålæg og færdigretter. Mængden af markedsførte nonfood-varer er steget med godt 13 pct.

Aldi har de seneste år udvidet sortimentet og moderniseret sit butiksnet i håb om at gøre sig mere og bedre bemærket i Danmark. Dette er også sket via en øget markedsføring både i tilbudsaviser og i byrummet.

Opdateret 10. nov 2020