Meny-købmand i Støvring: Borgerne efterspørger vareudbringning

Dagrofa 30. mar 2020 -
This describes the image

Egentlig havde Meny-købmand Henrik Sørensen droslet gevaldigt ned på vareudbringningen, men de lokale borgere efterlyste en butik, der ville levere varer ud.

- Fra 1. marts havde vi reduceret vareudbringningen til to gange om ugen, fordi det ikke er lønsomt at bringe ud. Men mange kunder efterspurgte både på vores og på byens lokale Facebook-side, om nogen i byen kørte ud med varer, og så gik vi i gang igen, fortæller Henrik Sørensen.

Mandag lagde han et opslag ud på Facebook og fik det med i den lokale avis, og allerede tirsdag havde han op mod 50 kunder, der gerne ville have varer leveret. Onsdag fik næsten dobbelt så mange bragt varer ud, og inden fyraften lå de første mange bestillinger til torsdag.

- Det er både børnefamilier og ældre. Flere skriver til os, at de har været i udlandet på ferie og derfor ikke vil komme ind i butikken. De køber stort ind, og mange vil have økologiske varer, siger Henrik Sørensen. Han tager 30 kr. for en udbringning og kører som udgangspunkt ud i en radius af 15 km.

- I modsætning til de vanlige små bestillinger køber kunderne nu ind for mellem 400 og 2000 kr., siger købmanden.

Butikken leverer normalt mad ud til selskaber og fester, men alle de bestillinger er aflyst på grund af coronakrisen.

- Til gengæld leverer vi aftensmad eller frokost ud - gerne sammen med andre varer, siger købmanden.

Kundernes ord varmer Varer til udbringning bliver bestilt via mail, og betalingen foregår på MobilePay.

- Når kunderne vælger at bestille varer til udbringning, er det fordi af forskellige årsager passer ekstra meget på med at komme i kontakt med andre. Derfor stiller vi varerne uden for døren, siger Henrik Sørensen.

Han får meget ros for vareudbringningen - både i de mails, hvor kunderne bestiller varerne, og på Facebook, hvor en kunde blandt andet skriver ”Verdensklasse”, ”Det er så fornemt. Jeg fik bragt varer ud, og alt var, som det skulle være, og så endda et døgn før jeg var blevet lovet det. Tak for det.”

- Jeg kan mærke, at vi får en masse goodwill på det. Selvfølgelig er det rart, at vi får den ekstra omsætning, men det, der varmer mit købmandshjerte allermest, er kundernes ord, siger Henrik Sørensen.

Opdateret 10. nov 2020