Logistik og Spar hører til Dagrofas lokomotiver

Dagrofa 24. apr 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær

Mens den samlede forretning endnu ikke har skabt overskud siden 2012, er der naturligvis forskelle på, hvordan de enkelte dele af Dagrofa-koncernen har klaret sig - også sidste år.

Blandt datterselskaberne er det igen grossistbenet i Dagrofa Logistik, der leverer det bedste resultat - endda med en lille forbedring til et overskud efter skat på 93 mio. kr. mod 90 mio. kr. i 2018.

Omsætningen faldt ellers lidt i 2019 - til 12,0 mia. kr. mod 12,1 mia. kr. Faldet svarer nogenlunde til omsætningsudviklingen i forretningsområdet ”købmænd”.

Samlet set går Dagrofas omsætning også lidt tilbage - med små 300 mio. kr. til 17,2 mia. kr. Men det anser Dagrofas koncernchef Tomas Pietrageli ikke for at være et problem:

- Lidt over 1,5 pct. vil jeg ikke kalde et dyk. I min optik er det en relativt stabil omsætning, som der også har været planlagt med. Opgaven og strategien handler langt mere om, at den omsætning, vi har, skal være mere profitabel og effektiv, siger han.

Spar ”en træskolængde” foran

Dagrofa ejer selv en række detailbutikker i først og fremmest Meny, men også i Spar. Omsætningen i detail-benet er steget knap 1 pct. i 2019 til 3,54 mia. kr., men det bliver ikke oplyst, om Dagrofa isoleret set tjener penge på butikkerne.

Heller ikke Tomas Pietrangeli løfter sløret for det aspekt.

- Vi ser jo meget på ”like for like”-udviklingen i butiksnettet. Og på den måde er der en lille vækst på tværs af de tre kæder, hvor Spar er den kæde, som udmærker sig bedst, en træskolængde foran de to andre kæder. Men også her har opgaven handlet mere om at sikre indtjeningen, både i vores egne butikker, men i den grad også købmændenes indtjening. Derfor er jeg også superglad for at konstatere, at i 2019 var der indtjeningsfremgang i over 70 pct. af de selvstændige købmænds økonomi.

- Det har været en vigtig del af strategien, at de to ting går hånd i hånd: At Dagrofa forbedrer indtjeningen, men det skal købmændenes bundlinjer absolut også, siger han.

Tomas Pietrangeli ser ikke noget mønster i, hvilke butikker, der ikke kunne forbedre resultatet sidste år:

- Det er den lokale konkurrencesituation. Nogle butikker har måske fået en ny konkurrent lige ved siden af. Men det samlede billede af resultat-fremgang kan jeg ikke se historisk set har været i den størrelsesorden før. Så det er et brud med historikken, og det er vi super tilfredse med, siger han.

Corona rammer forventninger

Dagrofa er som stribevis af andre virksomheder påvirket af corona-udbruddet. Entydigt negativt i foodservice-benet, mens Dagrofa Logistik løfter de økonomiske forventninger til året som et resultat af, at købmandskæderne nu oplever fremgang på bekostning af udespisnings-segmentet.

Men det er langt fra sikkert, at de to modsatrettede effekter udligner hinanden.

- Der er ingen tvivl om, at vi navigerer i lidt mere usikre og grumsede farvande, og skal jeg være ærlig, så har opgaven set ud fra et CEO-perspektiv været kortsigtet på nuværende tidspunkt (16. april, red.). Derfor er det for tidligt at konkludere på, hvad det har af effekt på 2020, for det afhænger selvfølgelig af, hvor lang og dyb krisen bliver, siger Pietrangeli.

- Detailmarkedet er steget, og der sker et kanalskifte. Vi ser en parallelforskydning i vores vækstrater på tværs af alle tre kæder, drevet af kanalskiftet, men også af, at den lokale butik nu spiller en anden rolle, siger Dagrofas topchef.

Opdateret 10. nov 2020