Let-Køb relanceres: Sortiment-satsninger og visuelt løft for mio.
Inden udgangen af 2020 vil samtlige butikker i Dagrofas mindste kæde, Let-Køb, gennemgå et omfattende visuelt løft, som følge af kædens "relancering".
Let-Køb kæden består på nuværende tidspunkt af 106 butikker. Det nye layout, som omfatter al instore skiltning såvel som facader på samtlige butikker, ender prismæssigt på et større millionbeløb, men for kædens købmænd er der tale om en "gratis omgang".
Det fortæller kædedirektør i Let-Køb, Richo Boss, til Dansk Handelsblad, da vi møder ham i den midtjyske by Thise, godt 20 kilometer nord for Skive. Her har han sammen med andre ledende medarbejdere fra Dagrofa og Let-Køb sat kædens købmænd i stævne ved det årlige årsmøde. På mødet vil de både blive præsenteret for det nye design samt nye potentielle satsninger i sortimentet - og ifølge kædedirektøren faldt det nye design i god jord hos de mere end 50 fremmødte købmænd fra hele landet.
- Som kæde har Let-Køb, og købmændene deri, ikke været vant til de store investeringer. Derfor var der også stor tilfredshed blandt de fremmødte købmænd, da vi præsenterede det nye design - og samtidig understregede, at vi betaler regningen, som ender på et større, etcifret millionbeløb, lyder det fra kædedirektør Richo Boss.
[caption id="attachment_86155" align="alignnone" width="696"] Kædedirektør i Let-Køb, Richo Boss (tv) og sortiments- og konceptchef Morten Jensen ser frem til at rulle kædens nye visuelle udtryk ud i de resterende butikker. Her ses de i "flagskibsbutikken" i Thise, der som den første har fået implementeret den nye skiltning. Foto: Kristoffer Veggerby[/caption]
Ikke et 2021-projekt
Som kæde er Let-Køb generelt kendetegnet ved en stor grad af frihed blandt butikkerne. Den enkelte købmand bestemmer selv sit sortiment, så længe grossisten er Dagrofa, men har stadig mulighed for at tilvælge lokalproducerede varer. Samtidig kan den enkelte købmand selv vælge, hvilke koncepter fra Let-Køb han eller hun vælger at føre i butikken. Hvad angår størrelse og udformning kan man, ifølge Richo Boss, heller ikke tale om en "typisk" Let-Køb.
[caption id="attachment_86154" align="alignnone" width="696"] Let-Køb i Thise er den første ud af kædens 106 butikker, som har undergået det visuelle løft. Som vært for årsmødet havde de tilrejsende købmænd mulighed for at se det nye layout i butikken, hvor enkelte af de gamle skilte stadig var i brug for at vise kontrasten mellem gammel og ny. Foto: Kristoffer Veggerby[/caption]
At udskifte al skiltning i alle butikker med denne grad af frihed kan derfor virke som et årelangt projekt, men meget skal gå galt, hvis ikke den sidst Let-Køb har fået ny skiltning inden 2021, lyder det fra Richo Boss.
- Vi er ved at lægge sidste hånd på udrulningsplanen, og jeg kan sige så meget, at vi tager det på regionbasis. Udfordringen er, at vi ikke kan lave en 'one size fits all'-løsning, som du måske kunne med en gængs dagligvarekæde, hvor alle butikkerne overordnet ligner hinanden. Let-Køb butikkerne varierer fra små kiosker til mindre supermarkeder og har vidt forskellige indretninger, så skiltningen og løsningerne skal nærmest skræddersyes den enkelte butik. Det giver lidt logistiske udfordringer, fortæller Richo Boss som understreger, at den visuelle relancering er overstået inden årets udgang.
- Vi kommer ikke til at skrive 2021. Det er også grunden til at kæden, og ikke købmændene, betaler. På den måde kan vi fremskynde processen og lave en ensartet udrulningen over hele landet. Hvis den enkelte butik skulle finde pengene i budgettet, kunne det hurtigt blive et flerårigt projekt, og det ønsker vi ikke, siger han.
Nye produkter på hylderne
Som en del af kædens relancering opfordrer Let-Køb også dets butikker til at kigge mod nogle af de tendenser, som generelt vokser i dagligvarehandlen. Butikkernes forskellige udgangspunkter og selvstændighed gør dog, igen, at kæden ikke bare kan udstikke ordrer og retningslinjer. I stedet handler det om at vejlede den enkelte butik bedst muligt.
- Frugt og grønt samt convenience-markedet er de to segmenter, som lige nu er mest interessante for detailhandlen og naturligvis også vores købmænd. Men når du sidder som selvstændig købmand med Dagrofas samlede katalog på flere tusinde varenumre, så kan det være meget svært at vurdere, hvor man skal starte, hvis man eksempelvis vil lykkes med convenience-produkterne, siger Richo Boss.
For at hjælpe de lokale købmænd vil Let-Køb derfor lægge et større arbejde i at vejlede om både nye produkter og kategorier, men også hvordan man bedst kommer i gang med nye kategorier, såsom convenience, som en del af sortimentet, hvilket købmændene ifølge Richo Boss har udtrykt stor interesse for.
- Vi skal vejlede købmændene, så de ikke brænder fingrene og dropper nye produkter. Så hvis du som købmand vil have convenience som del af dit sortiment, så skal du starte med de her 10 ting i prioriteret rækkefølge, da det er dem generelt sælger bedst i markedet. Købmændende skal ikke gætte sig frem til, hvad der måske kunne sælge. Og den slags råd og vejledning er virkelig noget, vi kunne mærke en begejstring for på årsmødet, slutter Richo Boss.
Læs mere om relanceringen af Let-Køb i næste udgave af Dansk Handelsblad, som er tilgængelig online allerede onsdag d. 11. marts.