Legeplads trækker kunder i butikken

Dagrofa 20. aug 2021 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand
  • I marts åbnede Michael Rasmussen en LetKøb på Reersø Camping. Han vil gerne trække flere kunder til butikken, men byens borgerne skal lære butikken og priserne at kende

Rejer, bleer, øl og vand. Morgenbrød fra bakeoff-ovn, makrelsalat og kulør. Rå løg, kødpakker til grill og nye kartofler. Udvalget er med 100-150 varenumre lille, men bredt i den nyåbnede LetKøb på Reersø Camping.

- Det er de varenumre, vi har plads til, som butikken er i dag. Men campisterne kan få det, de har brug for, når de ankommer, siger Michael Rasmussen.

Han ejer sammen med sin hustru Anette Rasmussen campingpladsen på tredje sæson, og i marts åbnede de en ca. 80 kvm. stor købmandsbutik i Dagrofa-kæden LetKøb. Sammen med butikken er en grill-og isbar.

Ideen til den nye butik kom, da den lokale købmand i Reersø lukkede sin butik i august.

- Byens lokale købmand havde haft det svært nogle år. I begyndelsen var det en Spar, men købmanden kunne ikke leve op til konceptet og fortsatte uden kædesamarbejde, til han stoppede. En anden købmand overtog, men han gav op i august sidste år. Sammen med Dagrofa blev vi enige om, at der nu er basis for en LetKøb her på campingpladsen, siger Michael Rasmussen.

Havnebyen Reersø ligger i Nordvestsjælland ud til Storebælt og har godt 500 indbyggere. Derudover er der i området næsten lige så mange sommerhuse, og i 2020 lagde 1100 både til i havnen.

- Der var flere sejlere end vanligt på grund af corona. Men havnefogeden er glad for, at vi har åbnet butikken, og han er god til at reklamere for os. Mange sejlere vil nemlig kun i havn, hvor de kan proviantere, siger Michael Rasmussen.

 

This describes the image

 

 

Kunder fra sommerhusene

Inden ægteparret åbnede LetKøb, solgte de kun et meget begrænset udvalg af dagligvarer på campingpladsen.

- Ingen af Reersøs borgere arbejder i byen, men kommer på vej hjem fra arbejde gennem Gørlev, ti km herfra. Der er et stort udvalg af dagligvarebutikker, hvor mange køber ind, siger Michael Rasmussen.

Dagligvarehandlen er på besøg en solskinsdag i begyndelsen af juli, og interviewet foregår på terrassen bag butikken. Her sidder lige nu en del campister og andre gæster med fadøl, et glas vin eller en is. De kan også få en pølse eller en burger.

- I butikken koster en flaske vin 70 kr. Skal den drikkes her, koster den 100 kr., men så får man også glas med. Vi serverer også gerne en fadøl. I butikken sælger vi kun dåseøl, der ikke kan ende i glasskår ved teltet eller på en sejltur. De må til gengæld ikke drikkes på terrassen. Det går galt og skræmmer andre campister væk, hvis der sidder nogen her og drikker mange dåseøl, siger Michael Rasmussen og tilføjer, at det har parret prøvet.

Han bliver afbrudt af et "tak for i dag - hav en god sommer". Ordene kommer fra en kvinde, der sammen med fem-seks andre voksne har siddet ved borde i den yderste del af terrassen. Den grænser op mod en legeplads med en stor hoppepude.

- De kommer oftere og oftere fra sommerhusene og spørger, hvad det koster at benytte legepladsen. Men det er selvfølgelig gratis. De køber til gengæld tit is eller sodavand og finder samtidig ud af, at vores priser ikke er højere end i andre butikker. Næste gang køber de mere, siger Michael Rasmussen.

 

This describes the image

Michael og Anette Rasmussen

 

Billige varer

Han har brug for og værdsætter det større kundegrundlag og håber, at også byens fastboende kommer forbi.

- De lokale tror, at det er dyrt at købe ind hos en lille købmand. Det erfarede de, da byens butik fortsat havde åbent. Men sådan behøver det ikke være, og det vil vi gerne vise dem, siger Michael Rasmussen.

Han har mange af Dagrofas First Price-varer på hylderne og matcher med dem de lokale discountbutikker.

- Vi har besluttet at købe alt gennem Dagrofa for at opnå mest mulig dividende. Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice samler varerne i en bil og kommer to gange om ugen, og kædesamarbejdet giver os samtidig muligheden for at køre med lave priser. Vi er ikke med i markedsføringssamarbejdet nu, for vi kan ikke have de mange mærkevarer, der kommer på tilbud. Men vi markedsfører vores priser i den lokale ugeavis, siger Michael Rasmussen.

Butikken holder åbent hver dag fra midt i marts til efter efterårsferien. Det bliver der ikke lavet om på, selv om det kunne være hensigtsmæssigt i forhold til de lokale i Reersø.

- Det kan ikke løbe rundt at ansætte en til at passe butikken om vinteren, og efter en lang sæson med lange dage er vi nødt til at slappe lidt af, siger Michael Rasmussen.

 

This describes the image

 

Udvide butikken

Sammen med Dagrofa har ægteparret lagt et budget, der siger, at butikken på længere sigt kan nå en omsætning på mellem tre og fem mio. kr. uden moms.

- Sidste år solgte vi for 400.000 kr. i butikken og for et tilsvarende beløb is og mad. Vi budgetterer med, at vi år når i alt 1,2 mio. kr., og når jeg kigger på tallene nu, tror jeg på det, siger købmanden.

Han fortæller, at butikken i øjeblikket sælger for 45.000 fra fredag til søndag, og salget er stigende.

- I begyndelsen kom de lokale alene for at købe den remoulade, de glemte at købe i Gørlev. Men jeg kan se, at gennemsnitskøbet er steget fra 56 kr. til 88 kr. inklusive salget fra grillbaren.

Han har store drømme om at bygge ud. Brække en toiletbygning ned og fordoble salgsarealet i butikken.

- Det skal ikke være næste år, men når vi åbner i 2023, kunne det godt være med en større butik, og et større udvalg af varer. Vi vil også gerne bygge et par hytter mere, og selv om mange har dagligvarer med i bagagerummet, når de kommer, skaber flere hytter også flere kunder, siger han.

I dag er der plads til 136 telte eller campingvogne. Dertil kommer seks glampingtelte, der er store tipier med boksmadrasser og plads til en familie. Derudover er det 10 hytter - hvoraf de otte har køkken.

 

Dagligvarehandlen besøgte campingpladsen i begyndelsen af juli. En måned senere kunne købmand Michael Rasmussen fortælle, at salget var gået bedre end forventet. Omsætningen på salg af mad og butiksvarer har ligget på mellem 100.000 og 130.000 kr. om ugen, og det sætter hans forventninger til årets omsætning op til 1,5 mio. kr.

 

Ejet af Anette og Michael Rasmussen

Salgsareal: ca. 80 kvm.

Åbent fra midt i marts til efter efterårsferien

Forventet omsætning i 2020: 1,2 mio. kr. ekskl. moms