Købmandskaffe i ny indpakning

Dagrofa 16. feb 2023 -
This describes the image
Foto: Dagrofa
  • Meny opruster på kaffe som led i strategi for drikkevarer

Danmark er én af de mest kaffedrikkende nationer i verden, og danskernes interesse for den gode kop kaffe er steget markant det seneste årti. Det tager dagligvarekæden Meny nu bestik af med flere nye initiativer.

Kæden lover i en pressemeddelelse, at der fra ”slutningen af maj vil være nye inspirerende kaffeafdelinger, nyt sortiment og kaffe-uddannede madarbejdere i alle  butikker”.

Initiativet er en del af kædens strategiske satsning på at differentiere kundeoplevelsen.

Meny mener, at måden, som kaffen sælges på, ikke fulgt med tiden. Det vil Meny nu gøre op med ved at skabe nye kaffeafdelinger, der matcher kundernes efterspørgsel på viden og inspiration.

Initiativet hedder En Verden af Kaffe og søsættes i første omgang i fem butikker i Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring. 

Det sker i et strategisk samarbejde med Lavazza Danmark, der selv oplever en ændret tilgang til kaffekategorien og deler missionen om at tilbyde nye kaffeoplevelser til danskerne og at udvikle kaffeafdelingen.

- Den gennemsnitlige kaffedrikker drikker fire kopper kaffe om dagen, og de fire kopper skal naturligvis være gode – om du er på highend kaffebar eller i det lokale supermarked. Vi ser det som vores ansvar at sikre, at danskere har mulighed for at købe god kvalitetskaffe lokalt. Vi ser ind i individuelle aftaler med lokale kafferisterier og opfordre vores butikker i hele landet til at gøre det samme, siger Jesper Bjerring, der er kommerciel direktør i Meny.

En Verden af Kaffe byder på et opdateret hyldesortiment, hvor kunderne let kan navigere efter forskellige typer, smage og nuancer af kaffe.

- Som noget nyt i Meny, tilbyder vi senere på året også vores helt egen kaffeserie med kaffe, som løbende bliver udskiftet med årstiderne for at inspirere kunderne til de mange smage, kaffe inviterer til. Kunderne vil ligeledes møde kaffeuddannede madarbejdere, som kan guide dem gennem de forskellige kaffetyper, brands og smage – så de kommer hjem med den helt rigtige kaffe, lyder det fra Dagrofas kategorigruppechef for bl.a. kaffe, Morten Skov.

Karen Blixen skal sælge kaffe i Coop

Konkurrenten Coop har netop lanceret en ny Karen Blixen-kaffe. Kaffeserien hylder den danske forfatter for hendes forfatterskab og for hendes principper for social bæredygtig produktion i Afrika.

Ansvarlighedschef i Coop, Thomas Roland, fortæller, at Coop længe har været optaget af, hvordan produktion og social udvikling går hånd i hånd Afrika. Det handler bl.a. om at sikre, at produktionen tager hensyn til medarbejderne og til lokalsamfundet. Det er den nye kaffe et godt eksempel på.

 


 

Opdateret 17. feb 2023