Købmand Brian Sørensen: ”Spar er løftet ind i en ny tidsalder”
På facaden til Spar i Gjern står der ikke længere Spar.
[caption id="attachment_50578" align="aligncenter" width="1380"] Selv om købmand Brian Sørensen, Spar i Gjern, (t.v.) altid har været på fornavn med sine kunder, er han glad for den udvikling, der lige nu sker i kæden. Koncept- og udviklingsdirektør Martin Brinch Jöhncke tager gerne en snak med købmændene om, hvad de mener.
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]
Kædenavnet er skiftet ud med ”Brian” efter købmanden, der ejer butikken.
Navneskiftet er ikke permanent, men er et pr-stunt, der skal fortælle kunderne, at der er sket noget nyt i Spar.
Og det har virket: Lørdag den 30. april, da de nye facadeskilte kom op, lå de fleste af kædens butikker gennemsnitligt på indekstal over 140.
- Jeg er rigtigt glad for det, der sker i Spar lige nu. Vi bliver nu i højere grad styret af et kædekoncept, og det betyder, at kunderne ved, hvad de kan forvente i en Spar-butik. Tidligere var vi en meget uhomogen gruppe, siger Brian Sørensen.
Butikken i Gjern blev indviet i november 2014, hvilket gav et omsætningsindeks i 2015 på 140, så der skal en del til for at øge omsætningen yderligere, og lørdagen lå for Gjerns vedkommende kun 15-20.000 kr. over en normal lørdag.
- Mine kunder bor i byen og i oplandet, så de kender mig godt. Men jeg har alligevel fået meget god respons. Kunderne skriver på Facebook, at de skal hen til ”Brian” og købe ind, smiler købmanden og tilføjer:
- Spar er løftet ind i en helt ny tidsalder, og når vi i dag får besøg af en salgschef fra kæden, bliver vi presset og skubbet på, ligesom vi bliver holdt op på vores mål. Det betyder, at vi får noget brugbart ud af sådan et besøg hver gang.
Det nye inventar har kostet Brian Sørensen cirka 70.000 kroner. Kæden har betalt et tilsvarende beløb.
- De penge er givet godt ud. Vi har blandt andet fået flere punktkølere, og de gule endegavle skal nok sælge, siger købmanden.
Pengene kan afdrages til kæden over fem år.
Fast koncept og lokal tilpasning
Brian Sørensen var en af de mange købmænd, der sidste efterår var med kæden på tur til Oslo, dels for at se, hvad der var sket med søsterkæden i Norge, dels for at snakke med baglandet og kollegerne om, hvad de danske Spar-købmænd kunne tænke sig, at der skulle ske i deres butikker. Siden da har købmændene været til flere møder og bootcamps for at diskutere koncept og lære nyt.
Konceptudviklingsdirektør i Købmandshuset Martin Brinch Jöhncke har stået i spidsen for udviklingen af det nye Spar.
- På Norges-turen spurgte vi købmændene, hvad de prioriterede højst, og det er det, vi nu ruller ud i den første bølge. Vi evaluerer løbende, og når alle er klar, kommer næste bølge. Vi skal tage hensyn til, at købmændene har en travl hverdag, siger Martin Jöhncke.
Han har en ”floorplan”, som alle købmænd skal tage udgangspunkt i, men den lokale tilpasning er også vigtig.
- Kunderne er forskellige, og det skal købmændene indrette sig efter. Vi har skåret 18 pct. i grundsortimentet, men den enkelte købmand kan vælge til efter behov, siger Martin Jöhncke.
[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNVwvc2tpbHRlLW1lZC1uYXZuX255dC1zcGFyLWtvbmNlcHRfaGtoLTcta29waWVyLmpwZyIsInRpdGxlIjoic2tpbHRlIG1lZCBuYXZuX255dCBzcGFyIGtvbmNlcHRfaGtoICg3KSBrb3BpZXIiLCJjYXB0aW9uIjoiS1x1MDBmOGJtYW5kZW5zIG5hdm4gZ1x1MDBlNXIgaWdlbiB2ZWQga2Fzc2VuLiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,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,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,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNVwvZnJ1Z3Qtb2ctZ3JcdTAwZjhudF9ueXQtc3Bhci1rb25jZXB0X2hraC0xLmpwZyIsInRpdGxlIjoiZnJ1Z3Qgb2cgZ3JcdTAwZjhudF9ueXQgc3BhciBrb25jZXB0X2hraCAoMSkiLCJjYXB0aW9uIjoiRnJ1Z3QtIG9nIGdyXHUwMGY4bnRzb3J0aW1lbnRldCBlciBcdTIwMWRyZW5zZXRcdTIwMWQsIHNcdTAwZTUgdmFyZXIsIGRlciBpa2tlIHNcdTAwZTZsZ2VyLCBlciBzb3J0ZXJldCBmcmEgXHUyMDEzIG9nIDUtMTAgbnllIHZhcmVudW1yZSBlciBrb21tZXQgdGlsLiBCbGFuZHQgYW5kZXQgZXIgc29ydGltZW50ZXQgYWYgZnJ1Z3QgaW5kZW4gZm9yIFx1MDBlNmJsZXIsIHBcdTAwZTZyZXIgb2cgYlx1MDBlNnIgdWR2aWRldC4gRGVyIGVyIGZva3VzIHBcdTAwZTUgZGFuc2tlIHZhcmVyIFx1MjAxMyBvZyBtZWdldCBnZXJuZSBsb2thbGUuIERlcnVkb3ZlciB2aWwgZGVyIG9mdGUgdlx1MDBlNnJlIHNwZWNpZWxsZSBzcG90dmFyZXIuIE1lZCB1ZGRhbm5lbHNlIGFmIG1lZGFyYmVqZGVybmUgaSBhZmRlbGluZ2VuIG9nIGV0IGtyYXYgb20sIGF0IGRlciBza2FsIHZcdTAwZTZyZSBlbiBmcnVndC0gb2cgZ3JcdTAwZjhudGFuc3ZhcmxpZyBpIGFsbGUgYnUtdGlra2VyIGVyIGRlciBmb2t1cyBwXHUwMGU1IGF0IGhcdTAwZjhqbmUga3ZhbGl0ZXRlbi4gQnV0aWtrZXJuZSBoYXIgZlx1MDBlNWV0IG1hbnVhbGVyIG1lZCBmYXN0ZSBydXRpbmVyLCBkZXIgc2thbCBmXHUwMGY4bGdlcy4iLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNVwvYmFsZGFraW5za2lsdGVfbnl0LXNwYXIta29uY2VwdF9oa2gtMTMuanBnIiwidGl0bGUiOiJiYWxkYWtpbnNraWx0ZV9ueXQgc3BhciBrb25jZXB0X2hraCAoMTMpIiwiY2FwdGlvbiI6IlNvbSBlbiBkZWwgYWYgZGV0IG55ZSBrb25jZXB0IGhhciBTcGFyIGZcdTAwZTVldCBueWUgbmF2aWdlcmluZ3Nza2lsdGUgcFx1MDBlNSBiYWxkYWtpbmVybmUuIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,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"]