Køb lokalt-dag bliver startskud til udvidelse

Dagrofa 7. nov 2018 -
This describes the image
Privatfoto

Købmand Allan Piihl Haagensen, Min Købmand i Gesten, var med i testen af ”Sæt pris på din by – Køb Lokalt”, som blandt andre De Samvirkende Købmænd, Dansk Detail, KFI Erhvervsdrivende Fond og Landdistrikternes Fællesråd var med til at arrangere.

Dagen skulle med en lang række aktiviteter gøre borgerne opmærksomme på, at de skal købe lokalt, hvis de vil bevare den lokale handel.

Nu håber Allan Piihl Haagensen, at dagen får borgerne til at købe lidt mere hos ham.

Men han har også en lidt mere langsigtet drøm.

- Det var lidt et tilfælde, at vi kom med, fortæller Allan Piihl Haagensen, der har haft Min Købmand i den sønderjyske landsby i 18 år.

- I første omgang var det Holstebro, Hillerød og Assens, der skulle teste konceptet, men man manglede en landsby. Vi er fem landsbyer ved Hærvejen, der arbejder sammen i Hærvejsklyngen, og vi har en dygtig formand. Hun fik nævnt os for Landdistrikternes Fællesråd, og derfor kom vi med. I byerne er tre Dagli’Brugser udover min butik, siger Allan Piihl Haagensen.

Loyale kunder

Han mener, at dagen giver noget i bevidstheden hos borgerne.

- Jeg ved godt, at det forsvinder igen for de fleste, men er der bare nogle få, der tænker en ekstra gang, at de måske skulle handle hos Allan, i stedet for i en butik på vejen hjem, så har jeg fået noget ud af det, siger købmanden.

Hans kunder er i forvejen yderst loyale – faktisk køber de så meget i butikken, at omsætningen år til dato ligger på indeks 104.

- Men det betyder også, at vi mangler p-pladser, siger købmanden, der har en ny butik i tankerne.

- Jeg vil gerne op til hovedvejen, hvor der hver dag passerer 1600 biler. Der ligger nogle tomme bygninger, som jeg med hjælp fra borgerne kunne bygge om til en ny og større butik, siger han.

Han indkalder snart til et borgermøde og håber, at borgerne vil hjælpe ham ved at købe anparter i den nye butik.

- Jeg håber, at køb lokalt-dagen stadig ligger erindringen, siger Allan Piihl Haagensen.

Med i projekt ’”Sæt pris på din by” er også Marketsquare og MobilePay, og næste år skal dagen bredes ud over hele landet.

Opdateret 10. nov 2020