Kapitalkæder er de store vindere
Dansk detailhandel er gennem de sidste fem kriseår blevet et udskilningsløb mellem butikskæderne, hvor de centralt styrede kapitalkæder løber fra de frivillige kæder og i dag står stærkere end nogensinde.
Antallet af kædebutikker er samlet set faldet markant gennem de seneste fem år. Fra 2010 til 2014 er kædernes butiksantal faldet med 10 pct.
Men tallene dækker over et større udskilningsløb i konkurrencen mellem kapitalkæderne og de frivillige kæder.
Dels er der kommet flere kapitalkæder til i løbet af de fem år, mens antallet af frivillige kæder er faldet.
Dels har kapitalkæderne øget antallet af butikker en smule, nemlig med ca. en pct., mens antallet af butikker i de frivillige kæder er gået tilbage med over 23 pct..
Det fremgår af den nye udgave af "Kæder i dansk detailhandel" fra Retail Institute Scandinavia.
I dagligvarebranchen ligger kapitalkæderne også i førertrøjen. I 2014 havde kapitalkæderne ifølge kædeopgørelsen 1.976 butikker, mens 972 butikker var med i frivillige købmandskæder.
Dominans
Kædeundersøgelsen oplyser, at der i alt findes omkring 28.300 butikker i dansk detailhandel. Kæderne sidder på i alt 13.188 butikker. Det betyder, at kapitalkæderne har ca. 30 pct. af butikkerne, mens de frivillige kæder omfatter ca. 17 pct. af butikkerne.
Kædernes styrke varierer meget i de enkelte brancher.
– Som eksempel på en kæde, der er stærkt dominerende, kan nævnes BR Legetøj, der i meget høj grad dominerer legetøjsbranchen. Omvendt kan nævnes tekstilbranchen, der har 86 kapitalkæder, hvor mange af kæderne er korte, og de dominerer på ingen måde branchen, forklarer adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia.
I fire ud af fem detailbrancher har kæderne mere end 50 pct. af de pågældende branchers totale omsætning. Det er stigning i forhold til 2010 – fra 73 pct. i 2010 til 78 pct. i 2014.