Jesper Lok: Vil skal mindst levere markedsvæksten på catering

Dagrofa 7. jun 2018 -
This describes the image
Foodservice Danmarks lastbiler, som er en del af Dagrofa Foto: Dagrofa
Skrevet af: Søren Tougaard

De senere år har Foodservice Danmark mildest talt haft en omtumlet periode.

Få måneder før det Dagrofa-ejede datterselskab kunne præsentere det bedste årsregnskab til dato efter et 2015, der bød på et resultat på 111 mio. kr., valgte Dagrofas ledelse at annoncere et frasalg af selskabet.

Det frasalg blev dog året efter rullet tilbage efter et 2015, der ikke just viste samme væksttakter som i rekordåret 2016.

Her lykkedes det blot at lande et overskud på 66 mio. kr., efter et omsætningsfald på 200 mio. kr. til samlet 4,5 mia. kr.

Endnu foreligger Foodservice Danmark-regnskabet ikke for 2017, men Dagrofa har i forbindelse med koncernregnskabet offentliggjort en lille fremgang i omsætningen på 100 mio. kr., som ledelsen selv betegner som utilfredsstillende.

Stigningen svarer til en beskeden vækst på lidt mere end 2 pct. i et marked, der vokser med ca. 8 pct. årligt og som siden 2009 er vokset med mere end 50 pct.

Jesper Lok, midlertidig koncernchef og bestyrelsesformand i Dagrofa, forklarer, at Foodservice Danmark er opdelt i de to forretningsområder catering og cash & carry.

Sidstnævnte område tæller 29 engrosbutikker, som langt fra leverer den samme vækst som ses indenfor cateringbranchen.

- Vi skal på catering-delen mindst levere markedsvæksten, og vi skal selvfølgelig heller ikke tabe markedsandele på cash & carry, siger Jesper Lok og uddyber.

- Som sagt tidligere er vi ikke tilfredse med, at vi ikke har mere medvind i foodservice-forretningen. Udespisning er et segment, der vokser. Som en af Danmarks ledende leverandører til udespisningsmarkedet, skal vi vokse hurtigere, men også være i bedre stand til at tjene penge på vores forretning.

Vil vinde flere udbud

Dagrofa peger i en forklaring til den utilfredsstillende udvikling i foodservice-forretningen i koncernregnskabet på, at 2017 bød på en stor nettotilgang af mindre kunder.

Omvendt mistede Foodservice Danmark ved udgangen af 2016 kontrakterne til en række store kunder.

Og skal forretningen for alvor vokse, kræver det, at Foodservice Danmark vinder flere offentlige udbud, erkender Jesper Lok.

- Der er ingen tvivl om, at vi skal vinde flere offentlige udbud. Vi har en væsentligt bedre højkvalitets infrastruktur nu, end vi havde tidligere, og vi har også mere kapacitet til at vokse, siger han med adresse til, at Foodservice Danmark sidste år åbnede en ny terminal samt tilhørende hovedkvarter i Ishøj.

Jesper Lok kalder selv 2017 for et overgangsår på grund af den store investering i den nye terminal, ligesom 2018 ligeledes bliver et overgangsår i Foodservice Danmark, hvor den tidligere Netto-chef Claus Juel-Jensen er indsat som midlertidig adm. direktør.

Forgængeren Christian J. Storinggards holdt blot et år i direktørstolen.

Stort potentiale

Jesper Lok mener, Foodservice Danmark har potentiale til at blive en endnu større overskudsforretning end de 111 mio. kr., som selskabet præsterede i rekordåret 2015.

- Vi skal tilbage på det niveau - og på sigt også højere end det. Vi skal tilbage på vækstsporet både hvad angår omsætning og indtjening, siger han.

Netop indtjeningsniveauet har haltet i både 2016 og 2017, og det afspejler sig også i koncernregnskabet, hvor Dagrofa har nedskrevet Foodservice Danmark med 103 mio. kr. på goodwill.

- Vi har haft et vist indtjeningsniveau, som vi ikke har opretholdt de sidste par år. Derfor har vi revurderet situationen og taget en nedskrivning på 103 mio. kr. Det er selvfølgelig en refleksion af, at der har været en for dårlig indtjening i vores foodservice-forretning, som vi skal have rettet op på, siger Jesper Lok.

Han mener, at Dagrofas datterselskab har udsigt til bedre resultater de kommende år.

Hvem der skal indfri forventningerne i spidsen for Foodservice Danmark, er dog endnu uvist.

- Der er et stort potentiale i forretningen, og det skal forløses henover de kommende år. Claus Juel-Jensen gør det rigtig godt, og vi var heldige, at han kunne træde til i Foodservice Danmark. Vi vil gerne, at den kommende koncernchef kan være med til at finde, hvem der skal stå i spidsen for vores vigtige forretning, fortæller Jesper Lok.

Opdateret 10. nov 2020