Fødselsdag svækker Menys væksttal
Som vi ser det, er den helt store nyhed, at vi vinder markedsandele totalt set for Dagrofas kæder.
Dagrofas koncernchef Per Thau hejser flaget til fejring efter en sjælden offentliggørelse af væksttal for kæderne Kiwi, Meny, Spar og Min Købmand i de første fem måneder af 2016.
Den oplyste fremgang på 3,2 pct. i omsætningen hidtil i år er ifølge Thau ’like for like’-tal, altså vækst i de eksisterende butikker i kæderne - og ikke i totalomsætningen.
Især i discountkæden Kiwi, der står for den højeste vækstprocent, gør det en forskel, fordi der i mellemtiden er lukket de 12 butikker, der havde det sværest.
Dagrofas koncernchef erklærer sig tilfreds med udviklingen hidtil i Kiwi, selv om kæden går i gang med større tiltag, der skal ændre både butikker og sortiment markant.
- Nu giver vi det ekstra skud med ombygninger hen over sommeren, siger Per Thau til Dansk Handelsblad.
Premieremåned svær at slå
Dagrofas flagskibskæde Meny står svagere i billedet med en vækstpct. på ”kun” 2,9 pct., selv om hovedparten af kædens butikker i langt den største del af samme periode i 2015 stadig var en del af den anskudte SuperBest-kæde.
Men det har sin forklaring, lyder det fra Per Thau.
- Meny bliver trukket ned af maj måned i år, fordi den er oppe mod premiere-måneden maj 2015, hvor kæden havde en helt vild vækst, siger han - og forsikrer om, at Meny overordnet set fortsætter med at løfte salget.
Ifølge Per Thau viser væksttallene, at Dagrofa har lykkedes med at ramme nogle nye kædekoncepter, som falder i kundernes smag og fremhæver desuden en gennemført ’eksekvering på butiksniveau’.
Dagrofa holder både omsætning og resultater i de enkelte kæder for sig selv.