Fire spørgsmål til Per Thau

Dagrofa 21. nov 2016 -
This describes the image
Dagrofas koncernchef Per Thau i en Meny-butik. Nu lukker han Kiwi for at gøre Dagrofa til en overskudsforretning. Foto: Henrik Frydkjær

Per Thau om:

Den største succes i hans tid som koncernchef:

- Den allerstørste enkeltsucces i de sidste tre år er lanceringen af Meny. Det er der ingen tvivl om. Det er der, hvor vi har ramt allerbedst i markedet, har skabt den største forandring og har ramt den stærkeste konkurrencekraft. Vi kan også se på omsætning og indtjening, at det er her, vi forbedrer os allermest.

Den største fejl:

- Det er jo ikke fordi jeg ikke laver fejl. Faktisk har jeg en filosofi om, at man skal lave fejl, ellers læner man sig ikke nok ud. Men jeg går også ind for, at man laver fejl i det små ved at teste ting af og prøve sig frem, inden man satser hele butikken - og det er nok en af grundene til, at vi ikke har lavet store fejl som er værd at nævne. Og det går jo også godt så det er vel OK at sige, at der ikke er så meget, jeg fortryder.

Om vækst i markedsandele:

- Markedet er jo fuldstændig fladt - med en nedadgående tendens. De seneste tal er de værste, jeg har set, så længe jeg kan huske tilbage. År til dato ligger det lige omkring indeks 100. Første halvår var bedre, men her i andet halvår går omsætningen nedad i markedet. Men vi formår altså stadig at vokse. Her i oktober måned havde vi en fornuftig fremgang, så vi er gået frem i markedsandele i den periode.

Kunden i centrum:

- Vi kan stadig blive bedre på at sætte kunden i centrum. Vi har virkelig fået flyttet på os, og tager rigtig meget udgangspunkt i kunden i dag, men for mig er det en rejse, der aldrig slutter.

Opdateret 10. nov 2020