El-aftale blev dyr for Spar-købmand
Spar-købmand Finn Degn Ovesen fortryder bittert, at han stolede blindt på rådgivningen fra Energi Nord, da han i midten af 2011 skrev under på en ny elaftale med daværende Energi Nord, der i dag er en del af det nye fusionerede selskab Eniig.
Ifølge købmanden lød rådet fra energikonsulenten dengang, at han burde indgå en såkaldt låst energiaftale, da elprisen ville stige tre-seks mdr. ude i fremtiden, og fordi energi-selskabet forventede stigende elpriser på længere sigt.
Den indgåede aftale om en ren kilowattpris på 35,5 øre skulle dog vise sig at blive en ganske dårlig forretning for købmanden, der med tre Spar-butikker i Suldrup, Haverslev og Nørager har et årligt forbrug på cirka en million kilowatt.
For i stedet for stigende elpriser, er den rene elpris stort set faldet i hele aftaleperioden frem til udgangen af 2016. Derfor er Finn Degn Ovesen også glad for, at han nu endelig er ude af den dyre elaftale.
- Jeg føler mig dårligt rådgivet. Jeg låste jo elprisen, fordi elselskabet mente, elprisen ville stige. Da jeg så prøvede at komme ud af aftalen, fik jeg at vide, at jeg kunne købe mig ud af aftalen ved at betale differencen i den løbetid, der var tilbage. Tidligere kunne jeg ophæve kontrakten for 800 kr., så det kom noget bag på mig, siger Spar-købmanden. '
Sparer 100.000 kr.
Ifølge Finn Degn Ovesens egne beregninger har den låste elaftale med Energi Nord kostet ham i omegnen af en halv mio. kr. ekstra set over hele løbetiden på fire et halvt år. Derfor har han også været ekstra påpasselig med den nye kontrakt og - ikke overraskende - fundet et nyt selskab.
- Fremover laver jeg kun et-årige aftaler. I første omgang har jeg låst halvdelen af mit forbrug til 21 øre per kilowatt via EnergiDanmark og sparer 14 øre per kilowatt i forhold til tidligere. Så jeg forventer at komme til at spare 100.000 kr. om året, fortæller Finn Degn Ovesen og siger, at prisen skal ned i 15-16 øre, før han igen vil overveje at låse prisen over længere tid.
Samtidig undrer han sig også over, at det skal være så dyrt at komme ud af elaftaler med elselskaberne.
- Det er selvfølgelig altid svært at spå om fremtiden. Derfor mener jeg også, at elselskaberne skal gøre det lettere for købmænd og andre erhvervsdrivende at komme ud af deres længerevarende aftaler, mener købmanden.
Eniig er uenig
Hos Eniig ønsker markedschef Allan Møller Pedersen ikke at kommentere på den konkrete sag, men vil gerne forholde sig til den overordnede kritik, som han bestemt ikke er enig i. Han fortæller, at elmarkedet svinger op og ned og afhænger af mange risikofaktorer, heriblandt prisen på råolie, kul og vandmængden i de norske elve. Derfor tager elselskabet også altid udgangspunkt i kundens risikoprofi l og forklarer om markedet, inden kontrakten underskrives.
- Du skal huske, at vi er kundens formidler overfor Nordpool, den nordiske energibørs. Vi er i anførselstegn kundens aktør på børsen. Det er vilkårene på markedet. Han (Finn Degn Ovesen, red.) er ikke den eneste, der har været ramt af eftervirkninger på finansmarkedet. Man kan altid diskutere, om det er dårlig rådgivning. Det var det, som vi troede, var det rigtige dengang, fortæller Allan Møller Pedersen.