Digitale forsøg skal målrette ny uddannelse

Dagrofa 15. nov 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: John Ehbrecht

Innovative dataforsøg med blandt andet sporing af kundestrøm og indkøbsmønstre i Meny kommer ikke kun Meny-kæden og Dagrofa til gode.

Det har potentiale til at blive fremtidens hverdag for hele den fysiske dagligvarehandel, mener Dansk Erhverv og HK Handel, som sammen står bag Digitaliseringssekretariatet, der har fået ideen til projektet.

- Digitaliseringen er i gang med at ændre hele værdikæden i detailhandelen. Det skaber nogle enorme muligheder for virksomhederne med at optimere deres drift, at komme endnu tættere på deres kunder og skabe nye købsoplevelser og salgskanaler, siger direktør Laurits Rønn fra Dansk Erhverv i en pressemeddelelse om det datadrevne projekt.

Læs også: Meny vil digitalisere sig til fremtidens dagligvarebutik

Digitaliseringssekretariatet har lavet et nyt speciale til handels- og detailhandelsuddannelsen, som netop fokuserer på digital handel. Det er baggrunden for, at den ene af Meny-butikkerne på Frederiksberg bliver brugt som digital forsøgskanin.

- Dette projekt skal gerne give os et billede af, hvordan fremtidens personale skal uddannes og trænes, så man er klar til at møde de udfordringer, som et detailmarked i hastig forandring kaster af sig. Det betyder meget for os som organisation, at vi kan være med til at sikre de nødvendige kompetencer til vores medlemmer i fremtiden, siger Per Tønnesen, formand for HK Handel.

Opdateret 10. nov 2020