Dagrofas HR-direktør vil bane vej for endnu flere købmandstalenter
-
Købmandskoncernens største HR-udfordring er at sikre fremtidens arbejdskraft og kompetencer. Sidste år startede næsten 60 pct. flere på salgselevuddannelsen i Dagrofa, men virksomheden har endnu højere ambitioner
For lidt over to år siden blev Laura Marie Larsen hentet ind som HR-direktør i købmandskoncernen Dagrofa. Hun har tidligere været HR-direktør i YouSee og haft ledende HR-job i Conaxess Trade og senest i servicegiganten ISS.
Den rendyrkede dagligvarehandel var derfor en ny branche for den i dag 44-årige chef, som med ansættelsen også er blevet en del af Dagrofas koncernledelse.
Det var et spring uden ret mange betænkeligheder, selv om Dagrofa med store årlige millionunderskud havde – og stadigvæk har - sine udfordringer at slås med.
- For mig var det vigtigste den strategiske rejse, vi stod overfor. Jeg synes, det var en rigtig god timing at være med i starten af en strategiperiode. Jeg kigger jo også på det med HR-briller: Hvis det er det, vi skal strategisk, hvad betyder det så for organisationen? Jeg synes allerede fra starten og den indledende dialog, vi havde, at det stod meget klart, at vi skulle på en kulturrejse. På den ene side betød det, at vi skulle rykke sammen i bussen om de rigtige ting, og på den anden side sikre de meget store frihedsgrader, vi har i vores kæder og i vores organisation generelt, fortæller Laura Marie Larsen om sit eget karrierevalg.
Ved annonceringen af Laura Marie Larsen som ny HR-direktør fortalte koncernchef Tomas Pietrangeli, at hun i høj grad fik til opgave at drive, forme og implementere Dagrofas nye koncernstrategi ”Stærkere Sammen”.
Det er dog ikke alt, Laura har vendt på hovedet i købmandskoncernens HR-afdeling siden ankomsten i april 2019. Langt fra.
På hendes kontor er et billede med teksten FRIHED UNDER ANSVAR skrevet med store bogstaver.
Det var de tre ord, medarbejderne ved en afstemning selv pegede på, var det allervigtigste, der blev fastholdt i organisationen.
- Det gennemsyrer hele vores DNA. Vi lever af folk, der træffer selvstændige beslutninger, og vi tror på, at beslutningerne skal træffes tæt på kunderne, siger Laura Marie Larsen.
Stærkere Sammen
Til efteråret undersøger Dagrofa igen medarbejdertilfredsheden i organisationen, og det er ikke overraskende HR-direktørens forventning, at tilfredsheden er blevet endnu højere efter Stærkere Sammen-strategien er blevet implementeret.
Ifølge Laura Marie Larsen har koncernstrategien været med til at give en tydeligere retning og skabe endnu bedre sammenhængskraft og relationer på tværs af afdelinger.
- Formålet med Stærkere Sammen-strategien har aldrig været centralisering, men derimod at styrke samarbejdet på tværs af organisationen og skabe de bedst mulige betingelser for den lokale frihed ude i butikkerne, siger Laura Marie Larsen.
Som eksempel nævner hun en ny mentorordning, hvor mentorer og mentees bliver koblet sammen på tværs af organisationen, så medarbejdere fra servicekontoret bliver parret med medarbejdere fra butikkerne, og medarbejdere fra Dagrofa Logistik finder sammen med medarbejdere fra foodservice-forretningen.
- Vi kører nogle talentforløb for vores talenter med henblik på at blive købmænd. Her optager vi i højere grad talenter på tværs af vores kædeformater, fordi de kan dele indsigt, inspiration og viden og skabe relationer på tværs af vores kædeformater. De får et styrket netværk, som i sidste ende skaber et stærkere Dagrofa, siger Laura Marie Larsen.
Det lange seje træk
Alt mens de unge har fokus på at tage en studentereksamen eller andre gymnasiale uddannelser, skriger flere og flere erhverv på faguddannet arbejdskraft. Den udfordring gælder også i dagligvarebranchen.
For Laura Marie Larsen er rekrutteringen af fremtidens medarbejdere den allervigtigste HR-udfordring, Dagrofa står overfor.
Sidste år startede 58 pct. flere på salgselevuddannelsen i Dagrofa. I alt er ca. 300 elever under uddannelse i Dagrofa i øjeblikket.
Og år til dato kan Dagrofa glæde sig over en yderligere stigning i elevantallet. Det sker blandt andet efter en målrettet elevkampagne støttet økonomisk af KFI Erhvervsdrivende Fond.
- Det, vi står og kigger ind i, er en generationsudfordring. Hvordan bliver vi bedre til at trænge igennem og få en dialog med de unge? Det optager os meget. På den ene side prøver vi på at åbne dørene og få fortalt historien om, at detail er super kompleks. Du lærer om kunder, samarbejde, relationer og eksekvering. Der er mange karriereveje og uddannelsesmuligheder, og man kan blive f.eks. blive selvstændig købmand. Den anden ting er, at vi skal åbne ørerne. Hvis vi gerne vil gøre os relevante for en kommende generation, er det vigtigt, at vi ved, hvad de ser som vigtigt for deres arbejdsliv? Hvad er interessant for dem?, siger HR-direktøren.
Hun nævner et klimamodul på salgselevuddannelsen som et eksempel. Her får eleverne blandt andet viden om klimaaftryk i fødevarer og energiforbruget i butikkerne, så de kan rådgive kunder og selv kan tage aktion på klimatiltag hjemme i butikkerne og i lokalsamfundet.
Derudover skal Dagrofa blive endnu bedre til at profilere sig i jagten på fremtidens købmænd.
- I HR vil vi gerne bygge bro og bane vej for talent og ekspertise både internt og over for vores kommende kollegaer. Der kan vi se et kæmpe potentiale. Der er nogle områder, hvor vi er i fuld gang med at gøre det. Blandt andet med at skabe større klarhed over, hvilke købmandsformater vi kan tilbyde vores kommende købmænd. Det er et arbejde, vi er startet på. Vi har øget ansøgninger til vores kædeformater, og det er noget, vi kommer til at arbejde endnu videre med, fortæller Laura Marie Larsen.