Dagrofa tester nyt butikskoncept i Aalborg

Dagrofa 18. sep 2015 -
This describes the image

Kennedy Food er det nye navn på en af Dagrofas egne butikker midt i Aalborg. Butikken åbnede for 11 år siden som en Dreisler, og har siden været en del af både SuperBest og Eurospar.

- Ingen af de tre koncepter har passet helt præcist til os og vores kunder. Eksempelvis har vi aldrig kunnet sælge 10 kg hundemad, og så er det bedre at bruge pladsen til varer, som vi sælger mere af, siger Michael Andersen, der har ledet butikken, siden den åbnede.

Banegården er nærmeste nabo til butikken, der ligger i Kennedy Arkaden sammen med en af byens store biografer. Tre store uddannelsesinstitutioner er netop åbnet til den anden side.

- Vi har tre grupper af kunder, som vi skal tilgodese: Beboerne i området, pendlerne og så biografgængerne, siger købmanden.

Da Eurospar lukkede den sidste butik i slutningen af maj, skulle Dagrofa og købmanden tage stilling til, om butikken skulle med i Spar eller Meny.

- Men vi passede ikke rigtigt i nogle af kæderne. Til gengæld har vi en lang erfaring for, hvad vi kan sælge her, siger Michael Andersen, der fik lov at forsøge sig med et helt nyt koncept.

- Det var en kæmpe chance at få, og i juni vækstede vi på både omsætning og indtjening. I juli stod det lidt stille på grund af regnvejret, i august var vi med, og september er begyndt godt, siger købmanden, der selv står for markedsføring af butikken.

Vil sælge mere conveniencefood

- Vores kunder bider ikke meget på vores markedsføring, så vi skal tænke os godt om, når vi bruger markedsføringskroner, siger købmanden, der lige nu reklamerer med butikkens tilbud på fire sider flyers hver lørdag.

- De fire sider ligger i butikken, på vores Facebook-side og på vores hjemmeside. Kunderne kan få en sms med link til hjemmesiden hver lørdag, og så arbejder vi på et nyhedsbrev, som vi vil sende ud med mail, siger købmanden, der plukker i Spars tilbud og finder gode restpartier på Dagrofas "klik og køb".

- Vi har rigtigt mange ekspeditioner hver dag, men kunderne køber ikke ret meget ad gangen. Vi har afskaffet de gule priser, men vi har ikke sat prisen op. Vi skal have gode priser, men vi skal også have noget mere lækkert som eksempelvis to go food og færdigretter, der bare skal en tur i ovnen, siger købmanden, der netop har ansat en conveniencechef, hvis opgave er at udvikle butikkens conveniencefood.

Foran selve butikken er et stort kioskområde, hvor butikken i flere år har solgt bagerbrød fra Hals Bageren i Aalborg-forstaden Gistrup, drikkevarer, slik og to go food.

- Men vi arbejder en del med at få kunderne ind til vores delikatesseafdeling, hvor vi hver dag har en ret, der bare skal varmes. Torsdag og fredag har vi en meny til to, og det er blandt andet den slags vores nye conveniencechef skal udvikle mere af, siger købmanden.

Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Foto: Duc M. Phung

Butikken har et stort kioskområde med bagerbrød, slik, sodavand og convenience.

Måske den eneste

Selv om butikken i Aalborg er Dagrofas, er det ikke sikkert, at den ender med at blive en del af større kæde i koncernen.

- Konceptet er så meget i sin vorden, at vi endnu ikke kan sige, om der er basis for at afprøve det andre steder, siger salgschef i Købmandshuset, Bo Petersen.

Opdateret 10. nov 2020