Dagrofa stoppede markedsføring af Elite i al stilhed

Dagrofa 3. maj 2019 -
This describes the image

ELITE.

Med hvide bogstaver på rød bund står navnet på facaden af en række kiosker - hovedsagelig i hovedstadsområdet.

Navnet er dog det eneste, der er tilbage. Som kæde betragtet er Elite død, og det er sket i al stilhed.

Ifølge den seneste kvartalsstatistik fra Retail Institute Scandinavia er der fortsat 158 butikker, der er registreret som Elite-købmænd - stort set alle i hovedstadsområdet.

Spørger man Elite-købmændene, hvem der står bag kæden, er svaret: Dagrofa, og i hvert fald nogle af dem handler fortsat i S-Engros.

En af dem fortæller, at de ikke er blevet opkrævet kontingent i to-tre år, og at de ikke længere får en tilbudsavis til deres kunder.

Dagrofa bekræfter, at det direkte samarbejde med Elite-butikkerne er ophørt.

- Vi kan ikke udtale os om Elite generelt, da vi ikke ejer butikkerne. Men vi kan bekræfte, at der var et samarbejde i form af en loyalitetsklub, hvor S-Engros hjalp den enkelte købmand med markedsføring. Samarbejdet ophørte for ca. tre år siden, siger kommunikationskonsulent Jacob Lassen til Dansk Handelsblad.

Flere hundrede medlemmer

Elite-navnet er ifølge rettigheder. dk ejet af Dagrofas S-Engros, og kæden blev ifølge Dansk Handelsblad fra april 1994 oprettet af daværende direktør for Dagrofa S-Engros, Alfred Josefsen, som en kæde af kombinerede kiosk- og købmandsbutikker.

Kæden havde på et tidspunkt flere hundrede medlemmer; de sidste år, kæden var aktiv, lå tallet omkring 100. Dansk Handelsblad skriver eksempelvis i april 2004, da Elite fylder 10 år, at kæden har 95 medlemmer med omkring 400 varenumre i butikkerne. Den gennemsnitlige omsætning ligger på 3,3 mio. kr. plus moms.

Det er altså omkring tre år siden, at Elite døde som kæde. Dengang var Henrik Clausen adm. direktør for FoodService Danmark og Peter Ryhmer kædedirektør for S-Engros. Ingen af de to er i koncernen længere, og Peter Ryhmer, der i en årrække stod for Elite, vil derfor ikke udtale sig til Dansk Handelsblad om kæden.

Aktiv rekruttering

Noget tyder dog på, at Dagrofa via S-Engros har været temmelig aktiv i markedsføring af Elite. En Facebook-side, Elite Købmand Plakaterne, indeholder billeder af helsides avisannoncer med tilbud fra Elite samt en samling af outdoor-markedsføringsplakater - nogle med tilbud rettet mod forbrugerne, andre med opråb til potentielle Elite-købmænd.

S-Engros er tydelig afsender og tilbyder på en plakat fra omkring 2011 kommende købmænd konsulentbistand, annoncering i landsdækkende aviser, påklædning til personale, facadeskiltning, rabatter i S-Engros og på bake-off-ovne, køle- og fryseskabe. Tilbuddene er delt op i en markedsførings- og en leverandørpakke.

Til gengæld skal købmanden blandt andet årligt købe for minimum 800.000 kr. i S-Engros, have en pæn butik og betale 350 kr. om måneden i kontingent.

Men det var altså ikke nok for Dagrofa og S-Engros til at fortsætte driften af en kæde.

Mens nogle af butikkerne fortsat markedsfører sig med navnet, har en del af butikkerne skiftet kæde og er i dag en del af Nærkøb.

- Vi har det seneste år fået mellem 10 og 20 butikker, der har været Elite-købmænd. De er selvfølgelig alle velkomne, men de skal have enten Sügro eller Dagrofa Logistik som hovedleverandør. Det står i den kontrakt, de underskriver med Nærkøb, siger adm. direktør for Nærkøb, Jens O. Bylling Jensen.

Artiklen er opdateret, efter avisen er gået i tryk, på baggrund af yderligere oplysninger fra Dagrofa

Opdateret 10. nov 2020