Dagrofa investerer et stort tocifret millionbeløb i Spar

Dagrofa 19. feb 2016 -
This describes the image
||| |||

Erfaringerne fra udviklingen af Meny-konceptet og et større analysearbejde af målgruppen ligger til grund for en kommende relancering af Spars koncept, som Dagrofas Købmandshuset og de 121 Spar-butikker vil præsentere den første bølge af inden sommerferien.

- Vi lancerer nye varekoncepter, samtidig med at vi reducerer vores grundsortiment efter en jagt på dubletter. Det betyder en nettoreduktion på 15-20 pct. Prisen på en række varer sætter vi ned, samtidig med at vi beholder Gul Pris-varerne. De skal sammen med vores mere relevante tilbud iscenesættes med nyt inventar og bedre skiltning, siger koncept- og udviklingsdirektør i Købmandshuset, Martin Brinch Jöhncke, der dog ikke endnu vil løfte sløret for, hvordan de nye butikker kommer til at se ud.

- Det skal være en overraskelse for kunderne. Men jeg kan sige, at det bliver lettere for kunderne at finde de gode tilbud, og nemmere for købmændene at eksponere varerne. Frugt og grøntafdelingerne opgraderer vi. Der bliver ikke skåret i sortimentet. Tværtimod, siger Martin Jöhncke.

Dagrofa deler udgiften til det nye inventar fifty-fifty med købmændene, der kommer til at lægge mellem 50.000 og 100.000 kroner.

- Dagrofa investerer sammen med vores ejere, KFI og NorgesGruppen, et stort tocifret millionbeløb i det nye koncept, siger Martin Jöhncke.

En skarpere profil

I første omgang afprøver kæden sit nye koncept i nogle pilotbutikker.

- Det gør vi dels for at have et laboratorium, da det er en løbende proces at udvikle et nyt koncept, dels for at have noget at vise købmændene, så de kan se, hvad de skal i gang med, siger Martin Jöhncke og tilføjer, at pilotbutikkerne skal præsenteres i løbet af foråret.

Martin Jöhncke lægger ikke skjul på, at både kunder og købmænd har været i tvivl om, hvad Spar egentlig stod for – udover at kæden var kendt for sine Gule Priser.

- Vi har ikke haft nogen stærk profil. Det skal vi have nu. Spar skal være de ”lokale helte” med familien Danmark som målgruppe. Børnefamilien, der går efter basisvarer, fylder kundekurven godt op og gerne vil gøre en god handel. Vi kalder dem hr. og fru Nielsen, siger Martin Jöhncke.

Med reduktionen i grundsortimentet bliver der samtidig en god mulighed for lokal tilpasning.

- Vi har en del sæsonbutikker, der skal have mulighed for at skære ned på sortimentet om vinteren og vælge andre varer til om sommeren, siger han og tilføjer, at Spar aldrig før har søsat et koncept, der har været baseret på et så dybdegående og databaseret analysearbejde, som Købmandshuset har gjort nu.

Uddannelse til alle

Købmændene har gennem møder i ind- og udland været inddraget under hele forløbet, og den endelige præsentation af konceptet foregik på et møde i Vejle i begyndelsen af måneden.

- Med 118 ud af 121 Spar-butikker repræsenteret var det en historisk stor tilslutning, der viser, at vi har købmændene med os. Både de og deres medarbejdere vil gerne være en del af en løsning. Det er sjovere end bare at møde op på sit arbejde for at sætte varer på plads, siger koncept- og udviklingsdirektøren og tilføjer, at begejstring er et vigtigt kodeord.

Som det skete i Meny, er det planen at invitere alle medarbejdere til bootcamps, ligesom både købmænd og medarbejdere skal efteruddannes.

- Det kommer til at ske både i og uden for butikken. Vi investerer massivt i uddannelse, og købmændene vil få nogle hjælpeværktøjer – blandt andet i form af driftsmanualer, siger Martin Jöhncke, der til gengæld forventer, at det nye koncept vil give flere kunder og en større kundekurv.

- Vi mener, at det er realistisk, at det nye koncept om et år har øget omsætningen med mellem 2 og 7 pct. hos den enkelte købmand – resultatet er selvfølgelig afhængig af, hvor godt butikken kører i dag. Mange er kommet ind i det nye år med trecifrede indekstal. Samtidig skal der flere kroner på bundlinjen, siger Martin Jöhncke.

Opdateret 10. nov 2020