Dagrofa får kapitalindsprøjtning på 300 mio. kr.
Som en forsinket julegave fik Dagrofa ApS lige inden årsskiftet en kapitaltilførsel på 300 mio. kr. fra moderselskabet Mahia, som NorgesGruppen og KFI er hovedanpartshavere i.
Dagrofa har ikke haft sorte tal på bundlinjen siden 2012, og det fejlslagne eventyr med Kiwi-kæden har bestemt ikke hjulpet.
Dagrofas discountkæde blev lukket i 2017 og er en af årsagerne til, at underskuddet på fem år er løbet op over 1,5 mia. kr.
Læs også: Dagrofa-topchef: Ny strategi handler ikke om vækst
Ny strategi igangsat
Også 2018-regnskabet forventes at vise røde tal på bundlinjen, men koncerndirektør Tomas Pietrangeli har sat næsen op efter et overskud i indtjeningen fra 2021.
Selv om den nye strategi for Dagrofa ikke har store vækstspring som målsætning, skal der alligevel investeringer til.
Strategien, Stærkere Sammen, indbefatter blandt andet en oprustning på det digitale område; noget som branchens øvrige aktører også investerer massivt i. F.eks. forventer Coop at kaste 1,5 mia. kr. i ny it-teknologi de kommende år.
Den nye kapitaltilførsel til Dagrofa fra investorerne må derfor siges at falde på et tørt sted.
Dagrofa bekræfter, at der er flyttet penge fra Mahia til datterselskabet, men har derudover ingen kommentarer.