Ballade i Bispehaven skal løses fra gang til gang
Umiddelbart ånder alt fred og ro denne tirsdag eftermiddag ved den kun knap to måneder gamle Spar i Bispehaven i Hasle ved Aarhus. Mørket er så småt ved at sænke sig, og kunderne skal købe ind til aftensmaden. Nogle bærer tørklæde, og flere af kundernes hudfarve er mørk.
Bispehaven er et belastet socialt boligbyggeri, hvor Netto tidligere har opgivet at drive butik, og så fredeligt som nu er det ikke altid – og slet ikke efter mørkets frembrud. Og de problemer, som butikschefen eller personalet løber ind i, kan ikke forebygges med tekniske foranstaltninger. De kræver en mere menneskelig tilgang.
- Vi er ikke længere hæmmet af ballade i dagligdagen, men alle problemer er ikke løst. Det frustrerende er jo netop, at problemet ikke ligger her i butikken, men i hele området, som man vist godt kan kalde en ghetto. Vi kan ikke løse et helt samfundsproblem, siger butikschef Mads Pedersen.
En stor del af områdets beboere og butikkens kunder har anden etnisk baggrund end dansk.
- Mange af beboerne her møder kun mennesker med samme baggrund og kultur, og så bliver de selvfølgelig ikke integrerede. Deres opdragelsesmønstre er ikke, som jeg er blevet opdraget. Mens pigerne skal være hjemme, får drenge helt ned til 11-12 års alderen lov at rende rundt uden opsyn om aftenen. Så kommer de her, og så er det os, der skal opdrage på dem. Siger man noget til forældrene, får man besked om, at det ikke er deres barn, der er noget galt med. Det kan man godt blive noget træt af, siger Mads Pedersen.
Han oplever af og til, at flokke af unge kommer ind i butikken og bare sparker til varerne. Ind i mellem får han eller personalet mistanke om butikstyverier, der dog kan være svære at bevise trods overvågningsvideoer.
- Mange af dem har ikke helt forstået vores kultur. I hvert fald er der en del, der ikke har meget respekt for, hvad vi som etnisk danskere siger, fortæller butikschefen.
Aggressive reaktioner
Mads Pedersen blev ansat som butikschef af Dagrofa, da koncernen overtog butikken efter Netto i december 2015 for at åbne en Kiwi.
- Det første, vi gjorde, var at ansætte en del medarbejdere med anden etnisk bagrund. De blev screenet, så vi var sikre på, at de ville fungere i butikken. Med medarbejdere med anden etnisk baggrund signalerer vi også, at vi er en del af lokalsamfundet, siger Mads Pedersen.
Han fortsatte som butikschef i Spar, da butikken efter Kiwi-kædens lukning blev konverteret den 9. september. I dag har han i alt 20 ansatte, og tre fjerdedele har anden etnisk baggrund – blandt andet den ene af hans to elever. Der er en fifty-fifty fordeling mellem mænd og kvinder.
En af Mads Pedersens oplevelser er en ung mand, der stjæler gang på gang og bare reagerer aggressivt, når han siger noget.
- Det er ofte en aggressiv reaktion, vi mødes af – selv fra de yngste. De har tit en attitude, der siger: ”det er os, der styrer her.” Jeg har også fået besked om, at jeg ikke hører til her i deres område, siger Mads Pedersen.
Alt bliver anmeldt
Han er endnu aldrig blevet bange – heller ikke selv om ballademagere og butikstyve som regel kommer i større grupperinger.
- En af medarbejderne kender mange af dem fra de var helt små. Hende har de derfor respekt for, selv om hendes etniske baggrund er dansk. Men det virker kun, når hun er her, siger butikschefen.
Andre gange er det de medarbejdere, der har en anden etnisk baggrund, der tager sig problemerne.
- Mange af dem, der bor i området, kender hinanden. Derfor kender medarbejderne også de fl este af dem, der handler her. Det hjælper tit, at de siger noget. Det er også sket, at en medarbejder har taget fat i en storebror til en af de unge ballademagere. Så er det det, der hjælper, siger han. Og sådan skal der handles forskelligt fra gang til gang, når der opstår problemer.
Mads Pedersen har kun én fast regel for, hvordan han og personalet skal agere, når der opstår problemer: Alt bliver anmeldt.
- Ringer vi til politiet og siger, at der har været butikstyve eller ballademagere, spørger politiet, om de er der endnu, og er de ikke det, så kommer de ikke. Men vi har nu generelt et ret godt samarbejde med myndighederne i området, og med det sociale tiltag, Trivselshuset, hvis arrangementer vi gerne sponsorerer – netop for at tage del i lokalsamfundet, siger Mads Pedersen.