Analyse: Spændende profil skal udvikle købmændenes kæder

Dagrofa 9. apr 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Letkøb-købmændene får sammen med kollegerne i Min Købmand og Spar ny kædedirektør. Esben Keller begynder i jobbet 12. april. Arkivfoto: Kristoffer Veggerby
  • En fortid i Salling Group og Kiwi er måske ikke de vigtigste erfaringer, som en ny kædedirektør bringer med sig til tre Dagrofa-kæder

Den nyslåede kædedirektør Esben Keller er måske ikke en velkendt profil, der helt af sig selv fremstår som et stjerneoplagt valg som direktør for de 400 nærbutikker, købmænd og supermarkeder i Spar, Min Købmand og Let-Køb.

Men Keller kan sagtens vise sig at være et rigtigt valg alligevel for en Dagrofa-koncern, der er på vej op i gear, hvad angår vækstambitioner.

For dels ved han allerede, hvad Dagrofa er for en størrelse, efter en periode som salgschef i koncernens nu lukkede discountkæde Kiwi.

Dels kan han bringe ny inspiration med sig fra sine seneste ansættelser uden for en dagligvarebranche, der tit fungerer som et lukket kredsløb, hvor de samme profiler cirkulerer mellem kæder og koncerner – for så måske at tage en afstikker til leverandørsiden. Eller den modsatte vej.

Især Esben Kellers seneste job som head of retail for tøjbrandet Rains med ansvar for en ”global retailstrategi” klinger af et vist udsyn.

Men ellers kommer Esben Keller grundlæggende ud af en klassisk Salling Group-baggrund, og der er i mange sammenhænge lidt af et kvalitets-stempel.

Den helt store prøve står imidlertid i mødet med de omkring 400 købmænd i de tre kæder, der har selvstændigheds-genet som en vigtig drivkraft. Måske den vigtigste.

En kædedirektør i Dagrofa skal kunne fungere sammen med købmændene. Kemien skal være i orden, og parterne skal kunne tale på samme bølgelængde. Esben Keller har selv ledet butikker af større formater som varehuschef i Føtex og Bilka, så den del af grundlaget er på plads fra start.  

 

Opdateret 12. apr 2021