Afgiftsregulering et helvede for branchen
Når sukkerafgiften med jævne mellemrum reguleres, sætter det hele sektorens mange led på hårdt arbejde. Priser skal rettes, drøftes og deles – og flere gange kræves helt nye tilpassede udgaver af produktet.
Sukkerafgiften er i sig selv et problem for branchen, men en faktor ved afgiften, som alle fremhæver yderligere, er, at afgiften med mellemrum stiger med få procent. Det kan virke ganske lidt med 17 øre ekstra pr. 100 gram, men det store apparat går i gang hver eneste gang. Prisen hos slutbrugeren stiger sjældent. Der er en naturlig grænse på, hvad forbrugeren vil betale.
- Det er et kæmpe apparat fra produktion til alle forkanter på hylder. Og når vi ender på en skæv pris, skal vi debattere, hvem der skal dække de ekstra øre. Lønsomheden falder, og staten er eneste vinder, fordi det er vægtafhængigt, fortæller Christian Boas Linde, Cloetta.
Nogle gange ender debatten med, at der må et andet antal gram i poserne. Mange er gået fra 140 gram til 120 gram - men det bliver hurtigt et problem i alle led og en kæmpe administrativ pukkel.
- Vi har solgt 140 grams poser indtil 1. januar. Så blev afgiften reguleret, og vi ramte det kritiske prispunkt på 20 kroner. Mere vil en forbruger ikke betale. Nu skal vi ned på 120 gram. Ingen tager hensyn til, hvad det kræver i udvikling, diskussion med kæden, rettelser af priser i alle systemer hos producent, salgsselskab, så skal det kontrolleres og godkendes, derefter skal retailerne gøre det samme. De lægger nye satser ind, beregner afgifter - og så skal den stakkels butiksassistent på butiksniveau rette samtlige priser på forkanterne i butikken, fordi man laver en rettelse på 14 øre pr 100 gram, fortæller Dan Kongsted fra DK Konfekture.
Udgifter på millioner til ren administration
Både DK Konfekture og Cloetta vurderer, at der er tale om store millionudgifter til hele processen omkring de automatiske afgiftsændringer - og det vil få betydning for markedets udvalg af produkter. Store producenter skal nu producere poser udelukkende til det danske marked - med to stykker slik mindre i posen. Der skal sættes ny film til poser i de store trykmaskiner, kasseres ubrugt film og omstilles sorteringsmaskiner. Nogle producenter gider ikke den proces, alene for at tilgodese de snævre danske regler og et nationalt salg på 6-8 tons - og går helt uden om Danmark.
- Det bliver uinteressant. Vi bliver nedprioriteret som marked og de store brandowners vil ikke investere i Danmark, spår Dan Kongsted.
- Det er et stort arbejde at tage slik ud af en pose for at ramme en anden vægt. Det er et kæmpe apparat, der går i gang. Det koster rigtigt mange mandetimer og millioner af kroner, fastslår Christian Boas Linde, Cloetta.
Området er i forvejen udstyret med en anden fødevarelovgivning, end resten af EU. Varer, der skal på hylderne i Danmark, skal godkendes hos en advokat for 6.000 kroner pr. produkt. Jo flere særregler der er, når man krydser den danske grænse, jo mere besværlige vi er, jo mindre vil vi betyde for de store producenter, mener Dan Kongsted:
- Arbejdspladserne forsvinder. Produktionerne vil forsvinde fra markedet. På sigt får danskerne et dårligere vareudvalg, fordi vi er for besværlige. 120 grams poser vil få en anden kilopris, end hvis vi solgte de almindelige tyske poser, da vi skal stoppe produktionen og stille maskinerne om. Alt det sker, for at staten kan få lidt flere penge på kontoen, siger Dan Kongsted.
At det er et kæmpe administrativt helvede, hver eneste gang afgifterne reguleres, er hele branchen enige om. Hos Cloetta kan Christian Boas Linde slet ikke følge logikken i at lade en afgift indeksregulere.
- Normalt er indeksregulering jo inflationsdrevet, altså at priser stiger på lønninger og råvarer - men en afgift er jo en teknikalitet, der jo ikke har hverken lønninger eller råvarer i sig, så det er udelukkende et spørgsmål om, at staten vil kradse penge ind.
Skatteministeren lover samtale og eftersyn
Skatteministeren er klar med et eftersyn:
- Det er en vigtig prioritet for regeringen, at det skal være billigere og lettere at drive virksomhed i Danmark. I den sammenhæng vil jeg også se på muligheden for at rydde op i vores forskellige punktafgifter, så vi hen ad vejen kan lette byrderne for virksomhederne. Chokoladeafgiftsloven vil selvfølgelig indgå i en sådan analyse, lover skatteministeren over for Dansk Handelsblad. Karsten Lauritzen oplyser også, at han "i de kommende måneder vil tage ud i hele landet for at lytte og komme yderligere i dialog med erhvervslivet.”
- For jeg sætter stor pris på input og gode forslag til, hvordan vi sammen kan gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark.
DK Konfekture har sendt en invitation til Karsten Lauritzen, og Dansk Handelsblad følger sagen.
Af Jeppe Søe
js@dhblad.dk
Foto: Folketinget
Skatteminister Karsten Lautitzen