Vedvarende it-problemer giver kritiske røster i Coops bagland
Da Coop i januar 2016 begyndte implementeringen af økonomisystemet SAP Finans, skulle det lette administrationen og skabe ensartede standarder i butikkerne.
I stedet har systemet fået en udskældt start. For ikke alene skaber overgangen til SAP Fi-nans problemer. Butikkerne kæmper samtidig med fejl i lønsystemet, som det private it- og softwarefirma KMD har håndteret siden maj 2014.
Utilfredsheden er til at få øje på blandt Coops godt 400 selvstændige brugsforeninger. Uddeler Finn Andersen fra Dagli’Brugsen Dannemare, der også er formand for Lolland-Falster-kredsens uddelerforening, fortæller, at han netop har fået at vide, at KMD i to år har fratrukket den ene procent i ferietillæg for ansatte i løntilskudsjob, i stedet for at lægge beløbet oveni ferie med løn.
Og fejlen er blot en i rækken, påpeger uddeleren, der lige nu nok engang afventer et forsinket årsregnskab for sin butik.
- Det er vel tredje år i træk, vi forgæves venter på at få et årsregnskab. Tingene skulle gerne bogføres i den periode, de hører til, men der er f.eks. lønrefusioner fra 2015, som først kom-mer med i 2017-regnskabet. Vores revisorpartner udtrykker også bekymring for, om vi får den moms tilbage, som vi skal have. Det er frustrerende for mig at fortælle bestyrelsen om et regnskab, når vi ikke kan være sikre på, at tallene er rigtige. Det er ikke professionelt, siger Finn Andersen.
Frustrationerne deles også af formanden for Danmarks Uddelerforenings landsbestyrelse, Henrik Werge, der efterlyser en snarlig løsning på it-problemerne.
- Vi føler nok lidt, at tingene bliver trukket ned over hovedet på os, og det er selvfølgelig frustrerende. På den anden side kan vi heller ikke holde til, at vi ikke moderniserer vores it-system, og alting bare går i sort. Det dur jo heller ikke. Derfor beder vi også bare til, at it-problemerne snart bliver løst, siger Henrik Werge, der er uddeler i SuperBrugsen Jelling.
KMD bærer ansvar
Efter Coops lønsystem er blevet udliciteret til KMD, har bunken af frustrationer hobet sig op på hovedkontoret i Albertslund og har efterhånden vokset sig så stor, at koncernchef Peter Høgsted ikke vil afvise, at det kan komme ud i en egentlig retssag imod it-selskabet.
- Når vi har skændtes i tre år, kommer der et tidspunkt, hvor nok er nok. De her problemer går udover vores forretning, siger Peter Høgsted.
Ifølge koncernchefen er målet at drive et enklere, mere effektivt og mere digitalt Coop, og derfor var det også bydende nødvendigt at begynde udskiftningen af Coops gamle it-landskab.
Han kritiserer KMD for at levere et lønsystem, der ikke fungerer, men i stedet er behæftet med masser af fejl, hvilket, han erkender, har skabt unødige forstyrrelser og frustrationer hos ham selv, i Coop og blandt uddelerne. Men Peter Høgsted mener dog også, at Coop har haft rod i interne systemer, hvorfor alle it-problemer ikke skyldes KMD alene.
- Vi er i gang med alle systemudskiftninger, og KMD koster os masser af bøvl. Lønsystemet er en rigtig kompleks opgave, der skal håndtere 17 forskellige overenskomster og mange forskellige lønrefusioner, så jeg er meget påpasselig med at sige, hvornår det her er løst. Det er svært at sige.