Unge og ældre går efter de sunde varer
Hvis dagligvarebranchen vil skabe opmærksomhed omkring sunde fødevarer og ikke mindst skabe øget salg, skal de især målrette deres markedsføring mod de unge og de ældre forbrugere.
Det er dem, der prioriterer sunde fødevarer højt, og hvad der er nok så vigtigt, så er de villige til at betale en merpris for de sunde varer.
Unge såvel som ældre forbrugere over 65 år sætter stor pris på sunde fødevarer. De mener, at sunde fødevarer er vigtige, og de er villige til at betale for dem.
Børnefamilier
Det fremgår af en forbrugerundersøgelse, som analysefirmaet Nielsen har gennemført. Analysefirmaet Nielsen har udgivet en rapport "Global Health & Wellness Survey", hvor man har spurgt forbrugere i 60 lande om, hvor vigtige forskellige former for sunde fødevarer er for dem, og om sundefødevarer faktisk er så vigtige, at de vil betale en højere pris for dem.
Udfordringen er aldersgrupperne midt imellem, dvs. børnefamilierne.
– Der tegner sig et billede af, at aldersgruppen 35-49 årige har for travlt til at gå op i sundheden. Det er især dem under 35 år, der synes, at det er vigtigt, og som er villige til at betale ekstra.
– Det er især parametre som proteinindhold (32 pct.), glutenfri (25 pct.) og lavt fedtindhold (28 pct.), som der er mest fokus på i øjeblikket, og man kan måske udlede at det er de unge, der har tid og råd til at gå mest op i det, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen fra Nielsen.
Forskelle
Der er faktisk forskel på rapportens tendens på internationalt plan og tendensen blandt danske forbrugere.
Mens de helt unge og de ældre i Danmark ligger på linje både med hensyn til, hvor vigtig de synes at sunde fødevarer er og til at betale en merpris for dem, så tegner der sig et lidt anderledes billede på globalt plan.
Internationalt er det de helt unge, der vægter sunde fødevarer højest, og de vil også gerne betale form dem. Omvendt med forbrugerne over 65 år – pensionisterne. De synes faktisk ikke, at sunde varer er så vigtige, og de er da slet ikke med på at betale mere for at få mere sundhed på gaflen.
Rapporten konkluderer samlet set det gamle dogme om, at moderne forbrugere ofte har de bedste intentioner om at spise sunde og godt og med vægt på kvalitet, men når de skal fylde indkøbsvognen i supermarkedet, vælger de ofte helt anderledes. Så spiller prisen alligevel en stor rolle. Det gælder også i Danmark.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand