Tre områder, hvor Corona forandrer vores branche

Coop 29. maj 2020 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Efter 11 uger præget af Corona-krisen kan vi begynde at reflektere over, om vi har lært noget af denne historiske krise?

Som branche synes jeg, vi kan være stolte af, hvordan vi er kommet gennem denne periode. Billeder af butikker, der blev bestormet af kunder, der frygtede, vi ville løbe tør for basale dagligvarer, var det første, vi så, da Danmark blev lukket ned 11. marts. Det viste sig at være ubegrundede bekymringer. Danskerne har kunnet få alle de dagligvarer, de har ønsket, trods ekstreme udsving i indkøbsmønstrene, takket være en stærk, omstillingsparat dagligvarebranche.

Fra begyndelsen var frygten også, at vi ville blive ramt af sygdom i et sådant omfang, at det ville være umuligt at holde alle butikker åbne. Den bekymring blev også gjort til skamme. Vores medarbejdere har udvist meget høj moral, mødt op helt som normalt og sikret, at fødevareforsyningen har fungeret, som den skulle.

Normalt er vi en branche i hård konkurrence. Kunne vi lægge den til side og samarbejde og vise samfundssind? Ja, med enkelte undtagelser, har vi haft en åben, fornuftig og fin dialog og stået sammen om fælles foranstaltninger, der skulle sikre størst mulig tryghed for kunderne.

Det interessante spørgsmål nu, hvor det heldigvis ser ud som om krisen er ved at slutte, er: Vil kunderne være som før krisen eller hvordan vil de forandre deres præferencer og indkøbsvaner?

Vi tror på, at tre ting vil være anderledes i forhold til før Corona- krisen:

1. Danskerne vil være mere digitale. Online-handel har haft en kolossal vækst under Corona. Det betyder, at mange har opdaget fordelene ved at handle online og få leveret varerne til døren. I Coop har vi oplevet mere end en fordobling af ordrerne til Coop.dk MADs centrale terminal i Vallensbæk. Mange af de godt 50 butikker, der leverer til deres lokalområde, har været oppe og opleve tidobling af salget. Vores Scan & Betal har tredoblet brugen. Den største barriere for, at disse nye måder at handle på i hverdagen er, at man prøver det, lærer det og opdager fordelene. Den barriere er mange kommet over de seneste 11 uger.

2. Mere lokal handel. Det vil være naturligt, at man vender sig mod sit lokalområde og støtter det, der er nærmest en selv. Og det har kunderne gjort. Jo mere lokal vores butikker er, jo større vækst har de haft. Vi spurgte midtvejs i Corona-krisen et repræsentativt udsnit af befolkningen, hvad de ville gøre anderledes efter Corona. 41 pct. svarede, at de ville handle mere lokalt – og det vil gælde både butikker og varer, såvel fra Danmark som varer fra butikkens lokalområde. Det er et behov vi vil bakke op om med mere markedsføring af danske varer. Vores største vækst har været i Dagli´Brugsen, altså de lokale butikker. Mange nye kunder har stiftet bekendtskab med en anderledes personlig indkøbsoplevelse. Noget vil hænge ved i et vist omfang efter Corona.

3. Større interesse for bæredygtighed. I vores undersøgelse svarer 77 pct., at de vil støtte en stærkere grøn omstilling. Tendensen var tydelig allerede inden Corona, og det er sandsynligt, at en pandemi, vil forstærke ønsket om mere fokus på klima og bæredygtighed. Gennem de seneste 1-2 år har vi i branchen set en meget kraftig oprustning hos de fleste aktører på initiativer, der kommer forbrugernes ønsker og krav om mindre plastic, færre farlige stopper, mere økologi etc. i møde. Vi tror, at klimakampen i dagligvarehandelen kun vil vokse, hvad der jo er meget positivt. Store kriser skaber som regel store forandringer. For vores branche er det sandsynligt, at vi kommer stærkere ud: Med et forstærket omdømme for vores medarbejdere, der har været nogle af hverdagens helte under krisen, med mere moderne digitale indkøb og med et forbrug – og dermed branchemæssigt fokus – der vil være mere bæredygtigt. Så der er altså gode muligheder for, at der trods alt også kommer noget godt af denne alvorlige verdensomspændende krise.

Opdateret 10. nov 2020