Tilbudsræset er ved at toppe
Dagligvarekæderne sælger i dag et rekordstort antal varer på tilbud.
Godt 29 pct. af dagligvarerne - svarende til en omsætning på ca. 32 mia. kr. - sælges i årets 1. kvartal på kampagner, og det er den højeste andel nogensinde på det danske marked.
Det sker på et tidspunkt, hvor markedslederen Coop Danmark ellers går målrettet efter at nedbringe omfanget.
Udviklingen i tilbudsandelen er svær at spå om og afhænger af en række faktorer. Ifølge Søren Fromberg Nielsen, head of analytics hos Nielsen, har kædernes salg af kampagnevarer toppet og ligger på et forventeligt niveau i forhold til den rejse, det danske detailmarked har været på.
- Med en øgning af antallet af discountbutikker er det naturligt, at vi ser et øget fokus på pris. Mit bud er, at vi kan nå op på omkring 30 pct. af markedet, siger han og fortsætter:
- Hvis vi sammenligner os med de to lande med den højeste promotionandel i Europa, Portugal og England, ser vi, at andelen af omsætningen supporteret med kampagner stopper ved omkring 35 pct. , som det ses i England lige nu. Dog er Danmark ikke 100 pct. sammenlignelig med Englands dagligvarehandel, og forventningen er ikke, at vi når de 35 pct..
Højst i Norden
Hos Coop er andelen allerede på vej ned:
- Vi har reduceret antallet af tilbud i perioden og har til gengæld investeret i lave faste priser. Det har betydet, at vores kampagneandel er faldet som ønsket, siger Jens Juul Nielsen, som er informationsdirektør i Coop.
Det er ifølge Søren Fromberg Nielsen fra Nielsen især tilbudsaviserne, der har vænnet de danske forbrugere til at have fokus på tilbud, og en stor andel af forbrugerne læser fortsat fysiske tilbudsaviser eller elektroniske tilbudsaviser, siger han.
Dansk dagligvarehandel har det højeste kampagnetryk i Norden.
Det stiller høje krav til måden, man som producent agerer i markedet på - og på sin vis også som kæde. Studier foretaget af Nielsens sales effectiveness-afdeling de seneste tre år viser, at op mod 67 pct. af kampagnerne
ikke er profitable for produ
centerne, hvilket stiller langt højere krav til måden at arbejde med promotions på.
" Mit bud er, at vi kan nå op omkring 30 pct. af markedet. "