Speeddating for producenter og indkøbere
20 små danske fødevareproducenter havde den 3. og 4. september chancen for at imponere otte indkøbere fra henholdsvis Danmark, Holland, Tyskland, Spanien, Polen og Kina til en slags speeddating arrangeret af Future Food Innovation i Århus.
Der var på forhånd planlagt 66 møder, hvor en lille fødevareproducent havde 30 minutter til at præsentere sin virksomhed for en indkøber. Og det var en succes.
Over halvdelen af møderne endte i positive tilsagn fra begge parter. Indkøber Christian Christensen, der er chef for konceptet ’Lokale varer’ hos Coop, havde efter 10 møder forhåndsaftaler for 3,5 mio. kr. om indkøb af chokolade, honning og flere slags alkohol.
- Hvis iværksætterne havde haft flere produkter på hylderne, kunne det sagtens være blevet til endnu mere. Men sådan er vilkårene, når man står over for mindre producenter, som vi gerne vil være med til at hjælpe i gang, siger han.
Og hos producenterne var stemningen også i top.
- Jeg forventer mindst to kontrakter. Det her er en fantastisk mulighed for at mødes fysisk med flere udenlandske indkøbere, hvilket ellers kan være svært at aftale, siger Morten Kelsen fra 69°N, der på fem møder havde præsenteret sin gin, vodka og øl produceret med smeltet indlandsis fra Grønland.
Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk
Foto: Winther Communication
Christian Christensen fra Coop på speeddate med Aksel Rømer fra chokoladefirmaet Woodshade Organics.